De week van Joanita
Wat doen we bij Forseti zoal in een week? Deze keer kijken we mee met Joanita Hoegen. In haar dubbelrol als Senior Adviseur Aanbestedingen en Teamleider Mobiliteitsbureau heeft ze een dynamische werkweek voor de boeg.
“Ik hou er van om snel problemen op te lossen, te schakelen en organiseren.”
Hoe begint jouw werkweek?
Aan het begin van de week weet ik welke meetings en deadlines er in de agenda staan en wat de prioriteiten zijn. Ik hou me met heel veel verschillende dingen bezig dus elke week begint anders.
Waar houd je je momenteel mee bezig?
Momenteel ben ik bezig met een aantal aanbestedingen, die allemaal in verschillende fases zitten. Bij de een zit ik in een voorbereidingsfase, bij de ander zijn we bezig met de nota van inlichtingen, en bij weer een ander is de opening binnenkort. Al die verschillende fases, maken mijn werkweken dynamisch en afwisselend.
Behalve Senior adviseur aanbestedingen ben ik ook teamleider van het mobiliteitsbureau van Forseti. Daar blok ik elke week een volle dag voor.
Op dit moment zijn we druk bezig met het aanvraagproces voor het nieuwe schooljaar. Ook zijn we net gestart voor twee nieuwe opdrachtgevers. De gemeente Altena en zorginstelling Odion. Voor elke nieuwe opdrachtgever moeten we de systemen inrichten, werkprocessen vaststellen en werkinstructies maken.
Ik ben sinds kort ook actief als projectleider beheerbureau bij Viavé waar ik samen met Carlo als contractmanager werk. Daarnaast ben ik voor een aantal uur per week als interim beleidsadviseur actief bij de gemeente Waalwijk.
Wat is volgens jou de kracht van de organisatie?
We zijn een no-nonsense-organisatie, hebben laagdrempelig contact met opdrachtgevers.
Als Forseti hebben we enorm veel kennis in huis, wat maakt dat we opdrachtgevers goed kunnen bijstaan, echt een toegevoegde waarde leveren.
Iedereen weet elkaar te vinden. Ik praat bijvoorbeeld graag bij met mijn contractbeheercollega’s Ronald, Carlo en Camilo omdat zij goed weten wat er speelt bij vervoerders. Dat is essentiële achtergrondkennis voor mijn werk met aanbestedingen. Daarnaast hebben we als team van alles voor elkaar over en springen we bij waar nodig. We vinden ons werk gewoon heel leuk, opdrachtgevers merken dat.
Wat maakt je trots op je werk?
Ik ben er trots op dat we als mobiliteitsbureau alles goed en op tijd geregeld krijgen voor een nieuwe opdrachtgever. Of als we een implementatie of aanbesteding succesvol hebben afgerond.
Kortom: als de opdrachtgever tevreden is, geeft me dat voldoening.
Waar zit voor jou de uitdaging in je werk?
Als een opdrachtgever achterover leunt en volledig uitgaat van onze kennis en expertise. Dat is heel eervol, maar het kan ook een uitdaging zijn om dan toch de juiste informatie los te krijgen. De uiteindelijk oplossing moet namelijk ook passen bij de opdrachtgever.
De andere kant kan ook een uitdaging zijn. Als een opdrachtgever precies weet wat hij wil, is het aan ons om duidelijk te maken met welke ontwikkelingen we te maken hebben. Zo is de wereld van de vervoerder een heel andere dan die van gemeenten. Gemeenten zijn zich soms niet bewust van de uitdagingen die in de vervoerswereld spelen, neem bijvoorbeeld het huidige chauffeurstekort.
Of als een gemeente bijvoorbeeld wil gaan voor 100% elektrisch doelgroepenvervoer, maar een andere afdeling van diezelfde gemeente geen of te weinig aandacht heeft voor de faciliteiten binnen de gemeente, dan is het aan ons om de opdrachtgever daarop te wijzen en alternatieven te zoeken.
Welke betekenis heeft jouw werk voor reizigers binnen het doelgroepenvervoer?
Binnen alle werkzaamheden die ik doe, gaat het uiteindelijk om de reiziger.
In de aanbestedingen ben ik betrokken bij wat er in het programma van eisen komt te staan.
Daarin weegt het belang van de taxibranche mee, maar de uitvoer van dat programma raakt direct de reiziger. In het programma van eisen proberen we dan ook een goede balans te vinden tussen het belang van de reiziger (het juiste gevoel van kwaliteit van het vervoer), het belang van de gemeente (balans tussen kwaliteit en kosten) en het belang van de vervoerder (wat is realistisch en haalbaar).
Bij het mobiliteitsbureau draait het ook om de reiziger, kinderen die gebruik maken van leerlingenvervoer. We merken dat de vraag om individueel vervoer toeneemt. Maar toekenning is niet altijd mogelijk. In die gevallen moeten we goed uitleggen waarom iets niet kan. Het is ook belangrijk dat gemeenten en vervoerders hetzelfde verhaal vertellen, dat is continu schakelen. En je raadt het al, dat schakelen doe ik.
Hoe begint jouw weekend?
Ik hou mijn mailbox graag overzichtelijk dat betekent dat ik zeker aan het einde van de week een moment plan om mijn mailbox bij te werken. Met name op dagen dat ik veel op pad ben geweest of een training heb gevolgd is het fijn om in alle rust alles bij te werken. Zodat ik de volgende week weer met een schone lei kan beginnen.
Terug naar overzicht