Vacatures
menu
De week van

De week van Camilo

15 maart 2022
Camilo Schurink
Adviseur Doelgroepenvervoer

Wat doen we bij Forseti zoal in een week? Deze keer kijken we mee met Camilo Schurink. Als adviseur doelgroepenvervoer staat hij nu verder af van de reiziger dan toen hij nog achter het stuur van de taxi zat. 

Toch draagt zijn werk zeker bij aan een prettige reiservaring. Hier vertelt hij over zijn werkweek.

Is er vrijdag nog iets binnengekomen nadat ik mijn laptop heb dichtgeklapt? Tijdens de eerste uurtjes van de maandagochtend inventariseer ik de rest van de week, ik check mijn agenda, bereid overleggen voor en volg offertes op.

Binnen Forseti ben ik breed inzetbaar. Ik werk vooral op het begeleiden van aanbestedingen (samen met collega Joanita) en de trajecten die daarop volgen: implementaties en contractbeheer.

Samen met Carlo en Ronald ben ik bezig om het contractbeheer dat we aanbieden verder uit te werken en te kijken hoe we dat breder kunnen inzetten.
Ook bekijk ik hoe we de samenwerking tussen de verschillende expertises intern kunnen stroomlijnen. Op die manier kunnen we onze opdrachtgevers nog beter integraal van dienst zijn.

Doelgroepenvervoer als één geheel aanbesteden

Bij de gemeenten Harlingen-Waadhoeke is dat bijvoorbeeld goed gelukt. Vanuit hen kwam de vraag of ze naast het leerlingenvervoer ook het Wmo-vervoer gezamenlijk konden aanbesteden. Nadat we de mogelijkheden hadden onderzocht was ons advies om die twee niet gescheiden te houden, maar het doelgroepenvervoer als één geheel aan te besteden.

De gemeenten raakten enthousiast. We hebben veel uitgewerkt, stukken geschreven ter ondersteuning van de beleidsambtenaren om mee te nemen naar het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast hebben we overleg gehad met de wethouder, zodat we ons advies extra konden funderen. Hieraan voorafgaand hebben we ook een kleine marktconsultatie gedaan bij Friese taxibedrijven om af te te tasten hoe zij er in stonden en ze erbij te betrekken. Die geluiden waren veelal positief.

Dit is een opdracht om trots op te zijn. Het begon allemaal met een vrijblijvende vraag naar mogelijkheden die uiteindelijk leidde tot een brede opdracht. Uiteindelijk is ons advies overgenomen en zijn zelfs de stukken die we schreven gebruikt in de collegestukken. Ons advies hebben we uitgewerkt in een programma van eisen.

Zie jij jezelf dit werk ook wel doen?
Bekijk hier dan de vacature Accountmanager Contractbeheer.

Vertrouwen in stuurmanschap

Uit dit soort opdrachten haal ik veel voldoening. De vraag hebben we gefundeerd uitgewerkt waarmee we een gemeente (of in dit geval twee) écht verder helpen. Ze zijn blij met onze dienstverlening.

Ik vind het mooi dat we de opdrachtgever zover krijgen om op onze koers mee te varen en vertrouwen te hebben in ons stuurmanschap. Door onze expertise te laten zien, krijgen we voor elkaar wat we voor ogen hebben. In dit geval was dat een grote opdracht, maar dat kan ook in kleine dingen zitten. Wanneer zaken voor een gemeente bijvoorbeeld grijs gebied zijn en wij daar heel gemakkelijk in kunnen ondersteunen.

Die expertise is ook precies de kracht van Forseti. We kunnen opdrachtgevers van a tot z ondersteunen in het doelgroepenvervoer, maar ook in ov- en flextrajecten. We hebben enorm veel kennis in huis, van alle facetten van vervoer. Iedere collega heeft zijn eigen kwaliteiten en we vullen elkaar goed aan. Als team zijn we heel compleet.

Interesse voor doelgroepenvervoer in de taxi ontstaan

In mijn studententijd heb ik als taxichauffeur heel wat Wmo-ritten gereden. Het is hartstikke dankbaar werk, die ervaring neem ik ook mee als adviseur.

Nu werk ik ook voor de reizigers, maar sta niet direct met ze in contact. Toch dragen we in ons werk zeker bij aan goed vervoer. Bijvoorbeeld met kwalitatief goede inkoop. Als je zorgt dat er een contract is waarin kwaliteit en de capaciteit bij de vervoerder geborgd worden, draagt dat bij aan een prettige reiservaring.

Contractbeheer is hierin belangrijk; dit zorgt ervoor dat een gemeente krijgt waar ze voor betalen. Belangrijker nog: dat de inwoner van de gemeente dat krijgt. Want dat is degene die er last van heeft, als een taxi een half uur te laat komt bijvoorbeeld.

Bij Inkoop houden we daar bijvoorbeeld rekening mee door bij de gunning van een opdracht criteria te bepalen waarop gegund wordt. Zo kun je bijvoorbeeld voor 50 procent op prijs en de andere 50 procent op kwaliteit gunnen.

In het vaststellen van die criteria moet je altijd meegaan met de markt. Op dit moment is capaciteit het grootste probleem. Bij veel van onze huidige aanbestedingen zit ook een stuk kwaliteitswaarborg. We vragen de inschrijvers hoe ze kunnen garanderen dat er over vijf maanden genoeg capaciteit is. Zo maak je de schakel tussen aanbesteding en wat er speelt in de markt.

Hoe begint jouw weekend?

Binnen Forseti is er ruimte om door te groeien, om kansen te pakken en zelfstandig en flexibel te werken. Die flexibiliteit biedt me de mogelijkheid af en toe eerder te stoppen op vrijdag. Het liefst spreek ik dan met vrienden af of ga sporten. Ik hou van buiten sporten; hardlopen, fietsen, surfen. Dat doe ik toch liever in het daglicht. Dus als het vroeg donker is, sluit ik wel eens eerder af om nog even mijn surfplank te pakken of een mooi fietstochtje te maken.

Terug naar overzicht
Gerelateerd

‘Data vertaal ik naar iets wat praktisch toepasbaar is’

In maart startte Camilo Schurink bij Forseti als adviseur doelgroepenvervoer. Camilo is een bekende,...

Gerelateerd

Van statisch naar dynamisch contractbeheer bij zorginstelling De Waerden

Waarschijnlijk krijg je nu periodiek een rapportage aangeleverd van de uitvoering van de vervoerder....

scroll