Leerlingenvervoer: outsourcen is ontzorgen
Leerlingenvervoer is een kwetsbaar en gevoelig onderwerp. Een verandering, hoe klein ook, mag op geen enkele manier ten koste gaan van kwaliteit en aandacht.
Joanita Hoegen is coördinator Outsourcing Leerlingenvervoer bij Forseti. Zij heeft dagelijks contact met gemeenten die worstelen met uitdagingen op het gebied van leerlingenvervoer. Uitdagingen waarvoor Forseti een oplossing kan bieden. Hier vertelt ze er meer over.
Een van de uitdagingen die ik regelmatig terug zie, is een (plotselinge) afwezigheid of vertrek van de vaste consulent leerlingenvervoer. Soms is dit zelfs de enige consulent binnen een gemeente. In die gevallen is het snel schakelen. Een snelle, adequate oplossing is noodzakelijk om de continuïteit te borgen.
Ook de reorganisatie van de afdeling leerlingenvervoer of nieuwe samenwerking met een andere gemeente, brengt uitdagingen met zich mee. Terwijl dat ook juist kansen biedt. Juist dan heeft u de kans om de processen beter en efficiënter in te richten.
In beide gevallen kan outsourcing een goede oplossing zijn.
Loket op locatie
Deze en andere uitdagingen speelden ook bij de gemeenten waar Forseti inmiddels de uitvoeringstaken in het leerlingenvervoer voor doet. De gemeenten Haarlem, Tiel, Dongen, Lelystad, Bergen (NH), Uitgeest, Castricum, Heiloo, Alkmaar en Loon op Zand besloten deze taken volledig te outsourcen.
Voor deze gemeenten zijn wij het loket leerlingenvervoer. Vanaf onze eigen locatie staan we alle betrokkenen te woord. We dragen zorg voor de bemiddeling en voeren het aanvraagproces geheel volgens de verordeningen en beleidsregels van de individuele gemeenten uit. We zijn alle werkdagen bereikbaar en beschikkingen liggen binnen een week op de deurmat van de ouders/verzorgers.
Als Forseti werken wij met het geautomatiseerde aanvraagsysteem leerlingenvervoer.nu. De indiener wordt door de aanvraag geleid, waarbij alleen de noodzakelijke vragen worden gesteld. Zo hebben ze snel zicht op de toekenning van het vervoer. Hierdoor zien we dat ook ouders/verzorgers anders naar het leerlingenvervoer gaan kijken en niet standaard taxivervoer aanvragen. Een mooie bijkomstigheid!
Flexibel
In drukke periodes en in onzekere tijden is het goed om terug te kunnen vallen op de expertise van team outsourcing. Zo heeft dit team tijdens de sluiting van de scholen in de coronacrisis hard gewerkt om leerlingen in elf verschillende gemeenten te vervoeren. Want ondanks dat de scholen dicht waren, was er nog steeds vervoer nodig. In dit interview vertellen Camilla en Wendy over hun werkzaamheden tijdens de coronacrisis.
Positieve klanten
Mooi verhaal hè? Maar ik werk wel bij Forseti, dus het is logisch dat ik positief ben. Daarom spreken de ervaringen van onze klanten wellicht meer aan. Zij hebben de afgelopen jaren ondervonden hoe het is om de uitvoering door een derde partij te laten doen. Heel eng, maar uiteindelijk heel succesvol:
Om goed op de piekmomenten in te kunnen spelen rond het leerlingenvervoer hebben wij besloten tot outsourcing. Wij zijn zeer tevreden over de deskundigheid en de snelheid die Forseti hierin biedt.”
– Hinde Dijkhuis, Teamleider werk, inkomen en zorg gemeente Lelystad.
“Ooit deden we het “erbij”, maar al snel hebben we het leerlingenvervoer uitbesteed aan Forseti. Voor onze schaalgrootte de beste oplossing. Snelheid, expertise, efficiëntie, betere kwaliteit dienstverlening. De voordelen zijn legio. Wij hebben er een betrouwbare en deskundige partner mee binnengehaald.”
– Angelique Huijbregts, Juridisch kwaliteitsadviseur werk, inkomen en zorg gemeente Dongen.
Positieve ouders/verzorgers
Ook ouders/verzorgers raken snel vertrouwd met deze nieuwe werkwijze. Uit een recente enquête blijkt dat 90% tevreden tot zeer tevreden is over de manier waarop onze medewerkers hen te woord staan:
“Wij zijn enorm goed geholpen nadat bleek dat een taxi met 8 pers veel te druk was voor onze zoon. Hij heeft nu weer zin om naar school te gaan. Het was fijn dat de vervoerder, de gemeente Dongen én de school samen naar de indeling van de taxi hebben gekeken waardoor het hopelijk voor alle kinderen fijner is geworden.”
“Alles was dit jaar beter in te vullen dan de jaren daarvoor.”
“We waren heel tevreden. Vervoer was prima. Gemeente was snel met het verlenen van de goedkeuring.”
Een mooie start
Dit zijn prachtige reacties en daar zijn we trots op. Maar ik zie dit slechts als een mooi begin.
Misschien kunnen we u ook ontzorgen. Graag zelfs!
Waar loopt u tegenaan als het gaat om leerlingenvervoer?
Heeft u voldoende menskracht en kennis in huis?
Kunt u gemakkelijk inspringen op pieken en veranderingen?
In een vrijblijvend gesprek wisselen wij graag met u van gedachten over de uitdagingen die binnen uw gemeente spelen.
Voor meer informatie over ons team en onze werkwijze kunt u contact opnemen met mij of mijn collega Harald Faber via (073) 523 10 60.
Terug naar overzicht