Blogs - Wat merken wij van de coronacrisis?
08. 05. 2020
Wat merken wij van de coronacrisis?

We gaan het samen regelen!

Wanneer de scholen gesloten zijn, zou je misschien verwachten dat er op het gebied van leerlingenvervoer ook weinig te doen is. Maar niets is minder waar. Wendy en Camilla van Team Outsourcing vertellen waar zij zoal mee bezig zijn.

“Het is knetterdruk,” antwoordt Camilla op de vraag hoe het gaat. “In deze periode van het jaar zijn we druk met aanvragen leerlingenvervoer voor de start van het nieuwe schooljaar. Daar bovenop komt nu dat we vervoer moeten regelen voor kinderen van ouders in vitale beroepen naar de noodopvang, en we zijn druk bezig met het opstarten van het vervoer na de meivakantie. Daarnaast hebben we ook meer te maken met crisisvervoer. 

Maatwerk

Iris krijgt bij onze frontoffice alle telefoontjes binnen. Zij merkt echt dat er meer telefonische aanvragen zijn voor crisisvervoer. Dat zetten we in als kinderen niet thuis kunnen blijven. Sommige kinderen hebben een vast dagritme nodig, of meer rust en regelmaat dan hun thuissituatie ze kan bieden.” 

“We werken veel meer ad hoc en incidenteel,” zegt Wendy. “We moeten snel schakelen. Als er een aanvraag binnenkomt, moeten we dezelfde dag of uiterlijk de dag er na laten weten of het vervoer op de aangevraagde datum kan starten. Daarbij komt dat de vragen voor crisisvervoer allemaal een antwoord verlangen dat op die specifieke situatie van toepassing is. Daar gaat veel tijd in zitten. Leerlingenvervoer wordt normaal gesproken grootschalig ingezet, dat is anders werken dan nu we maatwerk leveren.”

In de tussentijd gaat ook de planning voor het nieuwe schooljaar gewoon door. “We gaan er vooralsnog van uit dat alles dan weer bij het oude is, dat we weer volle bak kunnen gaan rijden,” zegt Wendy. 

“Het voordeel is dat wij voor elf verschillende gemeenten werken en dus veel casussen zien. Terwijl een medewerker van de gemeente misschien maar met twee urgente casussen te maken heeft. Doordat we meer ervaring hebben, krijgen we sneller in beeld welke stappen we moeten zetten om het vervoer te regelen. Dat is echt een groot voordeel. Ook de vervoerders kennen ons, dus daar schakelen we snel mee.” 

Als de scholen weer beginnen

Dat de scholen weer open gaan, betekent niet dat het vervoer ook zomaar weer geregeld is. “We doen er uiteraard onze uiterste best voor om alle kinderen netjes naar school te brengen, maar daar komt veel bij kijken,” zegt Wendy. “Er ligt nu een enorme druk op scholen. Het wordt echt een uitdaging om straks alles volgens de richtlijnen weer op te gaan starten.” 

Gewoon weer beginnen met rijden volgens planning zit er niet in. Scholen en vervoerders zijn niet ineens weer op volle sterkte. Daarbij heeft premier Rutte aangegeven dat leerplicht niet hoeft te controleren of kinderen na 11 mei daadwerkelijk naar school komen. Ouders zijn vrij om hun kinderen thuis te houden als ze dat liever doen. 

Camilla: “Het kan dus best zijn dat de vervoersplanning er elke dag anders uitziet. Dit vraagt om een goede afstemming tussen scholen, vervoerders en gemeenten. Daarom zou er binnen de gemeente één persoon verantwoordelijk moeten zijn voor de coördinatie van het leerlingenvervoer. Net zoals er nu binnen elke gemeente iemand verantwoordelijk is voor de noodopvang. Eventueel kan Forseti die coördinatie uit handen nemen.” 

We gaan het samen regelen

Voor alle partijen die met leerlingenvervoer te maken hebben, is het puzzelen. Ook voor vervoerders. “Zij zijn nu bezig met vragen als: Kunnen kinderen weer met acht tegelijk in een busje? Hoe zit het met de afstand tot de chauffeur?,” geeft Wendy aan. “Daarbij komt dat er geen overload aan chauffeurs is, en een deel van die chauffeurs valt ook nog eens binnen de risicogroep. 

Ik merk dat alle partijen waar we mee samenwerken hetzelfde doel voor ogen hebben. We willen het goed regelen, juist voor deze kwetsbare groep. Dat willen we altijd, maar nu zijn de lijntjes nog wat korter en nemen we beslissingen net wat sneller.

We willen de kinderen op een goede manier naar school brengen en dat moeten we gewoon regelen samen. Dat gevoel is misschien nu nog wel sterker dan voor de coronacrisis.”

Terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *