Terugblik met Jacky Lodewijks: Forseti blijft proberen

Als ik een maand langer zou doorwerken, had ik precies vijftien jaar Concordis Groep op mijn cv kunnen zetten. Ik ben begonnen in 2007 bij Mobycon. Mijn eerste baan na mijn opleidingen verkeerskunde en sociale geografie. Destijds hield ik me bezig met bereikbaarheid, verkeersveiligheid, parkeren, ov en onderzoek. Gedurende de jaren verschoven mijn werkzaamheden steeds […]
Meetbare inclusiviteit in het ov: een quickscan

Een belangrijke trend in de Nederlandse ov-wereld is de opwaardering van buslijnen met veel reizigers. Deze ‘dikke buslijnen’ worden opgeschaald tot hoogwaardige ov-lijnen (HOV) waarbij snelheid en frequentie worden verhoogd. Voor snelle reizigers, zoals forenzen of studenten, ontstaat er zo een aantrekkelijker ov-product. De andere kant van de ov-markt Tegelijkertijd speelt er aan de onderkant […]
Wat moet ik met de nieuwe VNG modelverordening? Deel 2

In het vorige artikel legden we al uit dat het voor veel gemeenten een goede keus is om pas op de plaats te maken voordat je de nieuwe modelverordening (MoVo)overneemt. Bepaal eerst wat je allemaal kunt verbeteren binnen de bestaande kaders. In dit artikel werken we uit hoe je dat kunt doen. Het vraagt niet […]
Veilig op weg naar het speciaal onderwijs – deel 2

In het vorige artikel kon je al lezen dat een school niet wettelijk verplicht is om de verkeersveiligheid rondom de school voor haar rekening te nemen. Hiervoor is samenwerking met de gemeente nodig en ook ouders spelen een belangrijke rol. Hoe die samenwerking eruit kan zien, lees je in deze blog. Toezicht houden en klaar […]
Veilig op weg naar het speciaal onderwijs – deel 1

Ook al kan een leerling zelfstandig naar school fietsen of met de bus reizen, toch maken ouders zich vaak zorgen om onveilige situaties op de route. Zoals drukke kruispunten of fietspaden die niet vrijliggend zijn. Voor ouders van kinderen met een beperking is dit vaak extra spannend. Dan kies je toch liever voor veiligheid: de […]
Over aansturingsmodellen: Regie bij de reiziger

Bij dit model ligt de regie, zoals de naam al doet vermoeden, letterlijk bij de reiziger. Dat klinkt natuurlijk heel mooi en geeft de reiziger veel vrijheid om zelf vervoer te organiseren. Doordat de reiziger zelf de regie heeft en kiest voor een vervoerder ontstaat er ‘op straat’ concurrentie tussen vervoerders wat de kwaliteit moet […]
Vlaanderen gaat voor mobiliteitscentrale met ambities

Van mobiliteitscentrale naar MaaS Ruim drie jaar geleden zijn we gestart met het begeleiden van de Vlaamse overheid bij het inrichten van Vervoer op Maat en de mobiliteitscentrale. Eerst hebben wij de Vlaamse overheid begeleid in het maken van strategische en tactische keuzes in de organisatie van de mobiliteitscentrale. Vervolgens hebben we ze ook verder […]
Blijven werken aan kwaliteit: data benutten in beleidsontwikkeling

Kwaliteitsmedewerker Camilla vertelt over het belang van data en goede werkprocessen.
Over aansturingsmodellen: Model met aparte ritaanname

Binnen het doelgroepenvervoer zijn er verschillende manieren waarop je taken en rollen kunt verdelen. Eerder schreven we een artikel over de vier verschillende aansturingsmodellen. In dit artikel gaan we dieper in op de zogenaamde model met een aparte ritaanname oftewel het call-center model zoals we dit ook wel vaker noemen.
… de voor- en nadelen van vrijwilligersvervoer

Samen met Mirjam de Bok en Otto Cazemier van Mobycon verken ik in een serie blogs de voors en tegens van vrijwilligersvervoer als alternatief voor verdwijnende ov-lijndiensten. In ons vorige artikel gingen we in op dreigende mobiliteitsarmoede. Nu zetten we de voor- en nadelen van vrijwilligersvervoer op een rij. De voordelen van vrijwilligersvervoer Ondanks dat […]