Bekijk onze vacatures
Case

Vlaanderen gaat voor mobiliteitscentrale met ambities

23 december 2021
Redactie
Forseti

Vlaanderen gaat met basisbereikbaarheid haar hele mobiliteitsbeleid herinrichten. Belangrijk onderdeel in basisbereikbaarheid is Vervoer op Maat met daarin allerlei fijnmazige mobiliteitsoplossingen zoals kleine buslijnen, vraagafhankelijk vervoer en deelmobiliteit. Een Vlaamse mobiliteitscentrale moet dit alles gaan aansturen.

Van mobiliteitscentrale naar MaaS

Ruim drie jaar geleden zijn we gestart met het begeleiden van de Vlaamse overheid bij het inrichten van Vervoer op Maat en de mobiliteitscentrale. Eerst hebben wij de Vlaamse overheid begeleid in het maken van strategische en tactische keuzes in de organisatie van de mobiliteitscentrale. Vervolgens hebben we ze ook verder begeleid in het ontwikkelen van het bestek voor de mobiliteitscentrale.

Na een interessant, maar ook complex en langdurig traject van bestek schrijven en aanbesteden mag het Amerikaanse bedrijf Via aan de slag met de opdracht om de mobiliteitscentrale te gaan uitvoeren.

Aan ambities geen gebrek in Vlaanderen. Op termijn moet de mobiliteitscentrale een integrator worden van mobiliteit, ook wel Mobility as a Service of MaaS genoemd. Die ontwikkeling gaat in fases. Eerst de aansturing van Vervoer op Maat en verzorgen van reisinformatie, later de ontwikkeling naar boeken en betalen van integrale reisproducten.

“We willen reizigers maximaal ondersteunen om trein, tram, bus, fiets, deelmobiliteit en andere vervoersopties met elkaar te combineren. Combimobiliteit vormt de toekomst van mobiliteit in Vlaanderen. De mobiliteitscentrale wordt de reisgezel van openbaarvervoergebruikers in Vlaanderen om routes te berekenen en informatie te vinden over openbaar vervoer en de kostprijs van een traject. Ook vervoer op maat reserveren en tickets aankopen zal via de mobiliteitscentrale kunnen. Samen met een groot aantal nieuwe Hoppinpunten in het Vlaamse straatbeeld maken we het makkelijker dan ooit voor de reiziger om te wisselen tussen verschillende vervoersopties,” zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Interessante ontwikkeling in de markt

Aan de aanbesteding hebben meerdere partijen meegedaan, variërend van ICT-georiënteerde partijen tot meer traditionele vervoerders. Interessant is dat dit echt een ander beeld geeft dan de partijen die normaal gesproken inschrijven op Nederlandse regie- of mobiliteitscentrales.

Met Via krijgt Vlaanderen te maken met een nieuwe speler op de markt die zich echt richt op de regietaak in mobiliteit en aansturen van vraagafhankelijk vervoer concepten. Er zijn veel nieuwe elementen. Bijvoorbeeld het brede pallet van vervoersvormen dat de mobiliteitscentrale gaat aansturen. Maar ook de vernieuwingen op het platform van boeken en betalen.

Zelfs voor een grote partij als Via is de opdracht voor de mobiliteitscentrale waarin al deze elementen samen komen, een mooie en flinke uitdaging. We zijn benieuwd hoe deze partij de komende jaren vorm gaat geven aan de ambities van Vlaanderen.

De komende periode staat in het teken van verdere implementatie. Naar verwachting zou de mobiliteitscentrale in 2023 moeten starten met de aansturing van Vervoer op Maat. We blijven in contact met de Vlaamse overheid en blijven meekijken en -denken met deze ontwikkeling.

Terug naar overzicht
Gerelateerd

Aanbesteding Mobiliteitscentrale en Vervoer Flevoland

Provincie Flevoland heeft samen met 4 gemeenten de eerste private regiecentrale opgezet. Forseti hee...

Gerelateerd

Slimme mobiliteit uit één pot geld

Ongeveer tien jaar geleden startte de eerste regiecentrale in Nederland. Het was pionieren, maar dat...

scroll