Bekijk onze vacatures
Hoe zit het eigenlijk?

Hoe zit het met integraal plannen en doelgroepenvervoer?

22 oktober 2020
Redactie
Forseti

De term integraal plannen roept verschillende beelden en ideeën op, merkt Jacky tijdens zijn werk. In deze blog legt hij uit wat het is en wat de voordelen zijn voor doelgroepenvervoer.

MaaS, we horen, lezen en zien er enorm veel over in de vervoerssector. Het is dan ook niet zo gek dat er bij integraal plannen al snel wordt gedacht aan het plannen van een reis van een klant waarbij de hele keten kan worden gepland, geboekt en betaald. Maar daar gaat deze blog niet over. 

Integraal plannen gaat niet over het plannen van een reis van de klant, het gaat om het slim plannen van voertuigen in een vervoersysteem.

Slim en efficiënt

Integraal plannen levert vooral voordelen op in het kleinschalig vervoer. Alle vormen van kleinschalig vervoer maken gebruik van voertuigen voor maximaal acht passagiers, zijn bestuurbaar met een rijbewijs B en zijn dus onderdeel van de taximarkt. Of het nu gaat om flexibel openbaar vervoer, Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, vervoer in kader van de jeugdwet, vervoer naar dagbesteding en binnen zorginstellingen of naar een ziekenhuis … het zijn allemaal ritten van A naar B met eenzelfde type voertuig en chauffeur. 

Al deze vormen van vervoer plan je het slimst en meest efficiënt vanuit één integrale planning en één wagenpark. Dit zijn voordelen:

Klinkt logisch toch?

Voorkom mislukkingen

De afgelopen vijftien jaar is er veel aandacht besteed aan het integreren van verschillende vormen van doelgroepenvervoer. Met de regiecentrales in verschillende regio’s zijn daar de laatste jaren mooie stappen in gemaakt. Een relatief nieuwe ontwikkeling komt vanuit het ov. Met het afnemen van het aantal reizigers in vaak al slecht bezette lijnen komt er een steeds grotere behoefte aan andere vormen van openbaar vervoer. 

Vormen die ons beter in staat stellen om bepaalde wijken in steden en het landelijk gebied bereikbaar te houden met openbaar vervoer. Flexibele vormen van openbaar vervoer zijn hiervoor interessant. Denk bijvoorbeeld aan ov-flex voorbeelden in Brabant, Gelderland en Amsterdam, of voorbeelden van hub- en haltetaxi’s in Zeeland en Groningen -Drenthe. Veel van deze systemen ‘mislukken’ binnen de ov-concessie omdat ze dan erg duur zijn. Door deze integraal te plannen en uit te voeren met hetzelfde wagenpark dat ook rijdt voor andere vormen van kleinschalig vervoer kan het efficiënter en minder kostbaar zijn

In Zeeland en Groningen – Drenthe gebeurt dit al. En ook de provincie Noord-Brabant werkt samen met de regio West-Brabant om ov-flexvervoer samen te brengen met Wmo-vervoer in één nieuw vervoersysteem. 

Kansen voor vrijwilligersvervoer

Als laatste liggen er ook kansen voor het vrijwilligersvervoer. Nu is dit vaak vervoer wat op zichzelf staat. Van lokale vrijwilligers voor lokale bewoners. Maar dat maakt het vervoer ook kwetsbaar en niet altijd beschikbaar en toegankelijk. Door dit vervoer ook te koppelen aan een integrale planning wordt het makkelijker om achtervang te bieden op moment dat er geen vrijwilliger beschikbaar is, maar ook andersom om reizigers te koppelen aan vrijwilligersvervoer wanneer een vrijwilliger beschikbaar is. 

Heb je vragen over de kansen van integraal plannen in het kleinschalig vervoer, ik ga graag met je in gesprek.

Plan hier een afspraak in.

 

Terug naar overzicht
Gerelateerd

Mobility as a Service (MaaS)

Borging van mobiliteitsbeleid met MaaS vereist nieuwe kijk op publieke positionering en marktwerking...

Gerelateerd

regiecentrales vereisen visie en inzet

Het doelgroepenvervoer bestaat uit veel verschillende regelingen en aparte vervoerscontracten. Om al...

scroll