Forseti werkt mee aan gedeelde mobiliteit voor alle Brabanders

In de toekomst verandert de manier waarop mensen zich verplaatsen. Mensen investeren niet langer in een eigen vervoermiddel, maar nemen misschien wel een abonnement waarmee ze toegang hebben tot deelauto’s, -fietsen en het ov. Mobiliteit wordt een dienst, Mobility as a Service: MaaS. Op basis van deze MaaS-ontwikkeling heeft de provincie Noord-Brabant een nieuwe […]
‘Ik zoek het onbekende op en werk aan innovatieve oplossingen’

“Werken in de mobiliteitswereld heeft naast een strategische en beleidsmatige kant ook een maatschappelijke component. Je bent met een service bezig waar mensen iets aan hebben. Die combinatie maakt dat het altijd boeiend blijft.” Twee werelden kwamen bij elkaar De eerste stappen in de vervoerswereld maakte Daan bij Connexxion. “Ik begon op het hoofdkantoor in […]
Nut en noodzaak van het reizigersprofiel

Kan een reiziger gecombineerd reizen met andere reizigers? Kan een reiziger ook op een andere manier reizen dan per taxi? Dat zijn vragen die aan de orde komen als gemeenten deze nieuwe koers gaan varen. Hierin is meer aandacht voor het samenvoegen van verschillende vervoersvormen. Kosten van indicaties Gemeenten gaan meer op de kosten van […]
regiecentrales vereisen visie en inzet

In mijn vorige blog ging ik in op de rol van regiecentrales in het doelgroepenvervoer. Ik denk dat een regiecentrale voor veel regio’s kansen biedt, maar dat vereist wel inzet en visie van de betrokken partijen. Inefficiënt Twee taxi’s die exact dezelfde route rijden met maar één persoon aan boord. Hartstikke inefficiënt natuurlijk. En duur. […]
Doelgroepenvervoer mist innovatie – de overheid aan zet

Bijna iedereen heeft de app 9292OV wel eens gebruikt, maar een dergelijke app is er in het doelgroepenvervoer nog helemaal niet. In dat opzicht loopt het openbaar vervoer mijlenver voor op doelgroepenvervoer. In de vorige blog heb je kunnen lezen waar dat aan ligt. Maar hoe zit het bij de vervoerders? “Vervoerders tonen geen innovatiedrang, […]
Doelgroepenvervoer mist innovatie – de oorzaken

Tegenwoordig zijn de meeste mobiliteitsoplossingen opgebouwd volgens een vraaggestuurde structuur waar de reiziger centraal staat. Neem bijvoorbeeld 9292OV waarmee reizigers hun eigen OV-reis kunnen plannen. Hoe komt het toch dat dit soort innovatieve oplossingen niet voorkomen in het doelgroepenvervoer? Daarvoor zijn diverse oorzaken te noemen, zowel bij de opdrachtgever als bij de vervoerder. Als we […]
600 woorden over … de eigen inzet van ouders in het leerlingenvervoer

“Waarom vragen we het niet gewoon aan de ouders?” Dat was de vraag die ik mijn collega’s bij de gemeente Duiven en Westervoort stelde. Vanuit Forseti werk ik daar twee dagen in de week als beleidsmedewerker doelgroepenvervoer. Gek genoeg doen we in het leerlingenvervoer nog niet wat we bij WMO en Jeugd wel doen: het […]
Forseti’s five: trends in leerlingenvervoer

1. Bevorderen zelfredzaamheid Steeds meer gemeenten staan er voor open om zelfredzaamheid van de reiziger te bevorderen. Iets wat wij ontzettend toejuichen. Kinderen leren zo stap voor stap om vanuit het aangepast vervoer zelfstandig te gaan reizen met het openbaar vervoer. De weg naar zelfstandig reizen met het ov kan een drempel zijn voor deze […]
Niet in de stress schieten!

Letty is de reden dat we als samenleving moeten inzetten op OV-ambassadeurs: mensen die klaar staan om ouderen en gehandicapten wegwijs te maken in het OV. Mensen die een paar keer met Letty mee reizen, net zo lang tot ze denkt “Ik kan het nu zelf.” Zonder zulke vrijwilligers stromen namelijk nodeloos veel Letty’s het […]
Een actieplan dat werkt!

In 2014 hebben de gemeenten en provincie gekozen voor de samenwerking binnen het kleinschalig vervoer via het regiemodel. Het optimaliseren van het vervoeraanbod naar een samenhangend en elkaar versterkend geheel van kleinschalig vervoer was 1 van de ontwikkelopgaven in de regio. Die opgave is destijds vertaald naar doelstellingen en gewenste resultaten. De afgelopen jaren is […]