Bekijk onze vacatures
Actueel

‘Ik zoek het onbekende op en werk aan innovatieve oplossingen’

31 maart 2020
Daan Stevens
Strategisch adviseur vervoer

Sinds eind februari is Daan Stevens bij ons in dienst als strategisch adviseur vervoer. Met zijn kennis van het openbaar vervoer is hij een toegevoegde waarde binnen ons team. Maar wat maakt het werken in de mobiliteitswereld zo leuk? Lees hier zijn verhaal.

“Werken in de mobiliteitswereld heeft naast een strategische en beleidsmatige kant ook een maatschappelijke component. Je bent met een service bezig waar mensen iets aan hebben. Die combinatie maakt dat het altijd boeiend blijft.” 

Twee werelden kwamen bij elkaar

De eerste stappen in de vervoerswereld maakte Daan bij Connexxion. “Ik begon op het hoofdkantoor in Hilversum. Daar maakte ik deel uit van het tenderteam, een snelkookpan waar de offertes voor aanbestedingen worden klaargestoomd. In korte tijd heb ik hier veel geleerd over de organisatie en het werkveld. Na vijf jaar ruilde ik Hilversum in voor de regio Nijmegen en Arnhem. Ik kom daar zelf vandaan, dus voor mij was dat de ideale werkplek.”

“Ik kreeg daar de vrijheid om veel nieuwe projecten op te pakken onder de paraplu van het merk ‘Breng’, hier valt al het openbaar vervoer van de regio Arnhem en Nijmegen onder. 

Nadat Daan verschillende rollen binnen de vervoersmaatschappij Connexxion heeft vervuld, werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Forseti was geen onbekende partij voor hem. “In mijn vorige rol werkte ik al samen met Harald en Jacky. Een tijdje terug heb  ik, na een presentatie over ‘Breng flex’ bij Forseti ook mee geluncht en een potje tafelvoetbal gespeeld. Later, tijdens een gesprek met Harald, liet ik vallen dat ik op zoek was naar iets anders. En zo ben ik hier terechtgekomen. Het voelt als een goede stap” 

“Bij Connexxion had ik een breed en gevarieerd takenpakket. Van strategie tot innovatie en woordvoering. Forseti geeft me de kans om mezelf meer te focussen op strategisch niveau. Iets wat ik het leukste vind. Ik heb nu een adviserende rol voor verschillende overheden, en vind het leuk dat Forseti een wat kleiner bedrijf is. Dit geeft een soort daadkracht onderling. Door de korte lijntjes kun je samen snel dingen voor elkaar krijgen.”

Expertise

“De expertise die ik heb opgebouwd bij Connexxion, neem ik zeker mee naar Forseti. Zij hebben veel kennis in huis van doelgroepenvervoer, wat steeds meer raakvlakken krijgt met openbaar vervoer. Hier komen twee werelden bij elkaar. Dat is hopelijk ook mijn toegevoegde waarde binnen Forseti. Ik wil hier een goede adviseur worden en inhoudelijk mijn expertise verder opbouwen de komende jaren.”

Overal ter wereld popt dezelfde vraag op; ‘Hoe maken we de vervoerswereld slimmer, beter en leuker? Het is mooi om hierop in te spelen. Met de achtergrond die ik heb opgebouwd, zoek ik het onbekende op om vanuit daar te werken aan nieuwe oplossingen. Daar krijg ik energie van, vooral als ik andere mensen ook enthousiast krijg.”

“Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone op zak, een distributiekanaal boordevol handige sensoren. We staan nog steeds maar aan het begin van de mogelijke toepassingen, ook in de wereld van mobiliteit. Er mag van mij nog veel meer geëxperimenteerd worden, ook door binnen pilots aan meer knoppen te draaien. Prototypes op echte mensen uitproberen en in kleine stapjes steeds beter maken in plaats van alles tot in detail proberen uit te denken aan de vergadertafel. Dat is de beste manier om voorbereid te zijn op alle ontwikkelingen die op ons afkomen. Zoals nieuwe vraaggestuurde formules en de toename van nieuwe first- en lastmile oplossingen. Provincies, grotere steden en OV-autoriteiten zijn op zoek naar innovatieve oplossingen die werken voor hun regio. Wat je in de ene regio leert, kun je ergens anders weer toepassen. Het roept ook weer andere interessante vraagstukken op: concessiehouders en -uitvoerders moeten zichzelf ook anders gaan organiseren. Er is meer wendbaarheid nodig om goed in te kunnen springen op de snelle veranderingen die op ons afkomen.: 

In de praktijk

Brengflex en Bravoflex zijn pilots waar ik veel van heb geleerd. Voor de reiziger was het een upgrade in service. Zij kunnen nu op hun smartphone de route van de bus volgen en meteen digitaal betalen. Het kleine boemelbusje verandert in een modern product waar naast senioren ook studenten graag gebruik van willen maken. Je spreekt een bredere doelgroep aan dan alleen senioren en mensen met een beperking, wat het tot een inclusiever product maakt. Provincie Gelderland is inmiddels gestopt met de pilot, maar de leereffecten worden meegenomen in lopende projecten binnen Gelderland en ook ergens anders, bijvoorbeeld in Brabant.”

“In vrijwel alle regio’s wordt gezocht naar nieuwe productformules. Ik vind het leuk om nieuwe terreinen te verkennen en me te verdiepen in die nieuwe formules.”

“Kunnen we modernere klantvriendelijke producten inrichten, aansluiting garanderen op lijngebonden openbaar vervoer en het slimmer en toegankelijker maken? En wat voor een organisatie en welke sturing past daarbij? Samen met mijn collega’s van Forseti ga ik graag voor u op zoek naar de antwoorden.” 

 

Terug naar overzicht
Gerelateerd

Nut en noodzaak van het reizigersprofiel

Diverse regio’s werken aan een nieuwe koers binnen het doelgroepenvervoer met aandacht voor in...

scroll