Een actieplan dat werkt!

Redactie Forseti

Een actieplan dat werkt!

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

In de regio Noordoost-Fryslân is het Actieplan Doorontwikkeling Jobinder bestuurlijk vastgesteld. Dit plan bevat concrete maatregelen om het vervoersysteem Jobinder de komende jaren door te ontwikkelen. Forseti heeft dit plan mede opgesteld en gezorgd voor een vertaling van abstracte ambities naar concrete ontwikkelopgaven.

In 2014 hebben de gemeenten en provincie gekozen voor de samenwerking binnen het kleinschalig vervoer via het regiemodel. Het optimaliseren van het vervoeraanbod naar een samenhangend en elkaar versterkend geheel van kleinschalig vervoer was 1 van de ontwikkelopgaven in de regio. Die opgave is destijds vertaald naar doelstellingen en gewenste resultaten. De afgelopen jaren is gewerkt aan de opstart van de Bedrijfsvoeringsorganisatie Mobiliteitsbureau (opdrachtgever namens gemeenten en provincie) en het vervoersysteem Jobinder (Fries voor U bent er). Nu vier jaar later is er tijd en aandacht voor de doorontwikkeling.

Het actieplan bestaat uit vier sporen. Ieder spoort focust zich op een ander onderwerp en draagt op haar eigen manier bij aan één of meerdere vastgestelde doelstellingen. De vier sporen zijn:

  1. Het stimuleren van het ov en andere vervoeroplossingen.
  2. De instroom van nieuwe vervoervormen.
  3. Aanpassingen in de spelregels van het vervoersysteem.
  4. Op maat toegang geven tot vervoer.

Ieder spoor bestaat uit meerdere (3-6) concrete acties, zoveel mogelijk gericht op het ‘doen’. Zo bevat het onderdeel spelregels acties om de efficiëntie – al dan niet in combinatie met kwaliteit – te vergroten. Het document besteedt ook aandacht aan de organisatorische inbedding van de acties.

Forseti heeft dit actieplan voor en met het Mobiliteitsbureau opgesteld. Bij de start van het proces zijn eerst de gewenste doelstellingen en resultaten vertaald naar sporen. Binnen deze sporen zijn diverse maatregelen verkend. In dit proces hebben we een werksessie met bestuurders en een ambtelijke werkgroep georganiseerd. De oogst daarvan is de basis geweest voor acties, die we daarna verder hebben fijn geslepen.

Bent u benieuwd naar dit actieplan of hoe u abstractie ambities kunt vertalen naar concrete maatregelen voor doorontwikkeling? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Wytze Schouten.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.