Aanbestedingen in 2022: kwaliteit vs prijs

Aanbestedingen in 2022 kwaliteit vs prijs

In 2016 verscheen een rapport over onverantwoord lage biedingen door vervoerders bij Europese Aanbestedingen. Ook  de inschrijfprijs bij de beoordeling van deze aanbestedingen kreeg een te hoge waardering.  Vijf jaar later is dit thema nog steeds actueel, getuige een minidebat tussen kandidaat kamerleden en het sectorhoofd van FNV vervoer. Zij spraken over een ‘race naar […]

Over aansturingsmodellen: Model met aparte ritaanname

Model met aparte ritaanname

Binnen het doelgroepenvervoer zijn er verschillende manieren waarop je taken en rollen kunt verdelen. Eerder schreven we een artikel over de vier verschillende aansturingsmodellen. In dit artikel gaan we dieper in op de zogenaamde model met een aparte ritaanname oftewel het call-center model zoals we dit ook wel vaker noemen.

Over aansturingsmodellen: Het all-in contract

All in contract doelgroepenvervoer

Met het all-in contract leg je alle taken bij 1 partij. De verantwoordelijkheid voor het correct uitvoeren van de opdracht ligt volledig bij de hoofdaannemer, die in de praktijk vaak wel samenwerkt met onderaannemers. Verantwoordelijkheid ligt bij de hoofdaannemer Het all-in contract is simpel. Je maakt afspraken met één partij, die vervolgens verantwoordelijk is voor […]

Ov heeft wendbaarheid nodig

Foto 1 WMO vervoer 1 590x290

Dienstregeling. Deze term zette DOVA-directeur Jan van Selm onlangs in het zonnetje in een mooie column. Uit respect voor al het vakwerk wat erachter schuilgaat. En terecht, het ontwerpen van een trein- of busdienstregeling is een ambacht. Dienstregeling, we vergeten wel eens dat het jargon is. Als we kijken naar de meest populaire online zoektermen […]

Welk aansturingsmodel past het best bij jouw visie en ambitie?

Welk aansturingsmodel past het best bij jouw visie en ambitie

De keuze voor een aansturingsmodel is niet zomaar gemaakt. Het is een belangrijk moment voor een gemeente. De keuze bepaalt namelijk de taak- en rolverdeling tussen de contractpartners en opdrachtgever onderling en vooral ook de gedragingen van die partijen. Een belangrijke en zorgvuldige afweging en keuze dus.  Maar waar baseer je je keuze op? Alles […]

Forseti’s Five: Dit zijn onze drijfveren

Rsz annie spratt kzo9xqmo ta unsplash

1. Wij zoeken altijd naar nieuwe inzichten Er zijn zoveel verschillende wegen die naar Rome leiden. Dat is ook één van de belangrijkste drijfveren van Forseti. We zullen overheden en marktpartijen altijd blijven prikkelen om alternatieven te vinden in vervoerconcepten, inkoop- en organisatievormen en professioneel beheer. Alternatieven die voor alle burgers leiden tot passend en […]

‘Data vertaal ik naar iets wat praktisch toepasbaar is’

Camilo Schurink P1013834 web

“Bij Connexxion, één van mijn vorige werkgevers, leerde ik Carlo Bot, destijds ook werkzaam voor Connexxion, kennen. Vanuit Forseti zat Ronald Derks regelmatig bij ons aan tafel als contractmanager van een groot vervoersproduct waar wij de rol van regiecentrale invulde. Op een gegeven moment maakte Carlo de overstap naar Forseti en daarna hebben we altijd […]

Dit is hét moment om ov en doelgroepenvervoer te integreren

OV en doelgroepenvervoer integreren

Het kabinet heeft voor 2020 tot en met eind september 2021 2,6 miljard euro aan de openbaar vervoerbedrijven beschikbaar gesteld om de coronacrisis het hoofd te bieden. Of hierna nog steun nodig is wordt besloten voor 1 juli 2021 op basis van onderzoeken naar kostenbesparingen en optimalisaties door overheden en de vervoersbedrijven. Dit valt te […]

Forseti’s Five: 5 redenen voor integratie tussen doelgroepenvervoer en ov

Doelgroepenvervoer integreren met het openbaar vervoer

1. Inclusief systeem voor iedereen Integratie begint met vervoer dat toegankelijk is voor iedereen. Dus voor de huidige ov-reiziger én voor de reiziger met een beperking die nu nog vaak apart in het doelgroepenvervoer zit.  Met het verbeteren van de toegankelijkheid in het openbaar vervoer hebben we al een grote stap gezet. Maar met nieuwe […]

De week van Daan

Daan Stevens strategisch adviseur vervoer bij Forseti

Daan begon vlak voordat corona uitbrak in Nederland bij Forseti als strategisch adviseur vervoer. Een vreemde tijd om te starten met een nieuwe baan. Gelukkig kon hij nog net even met iedereen kennismaken voordat thuiswerken het nieuwe normaal werd. In dit artikel neemt Daan je mee in zijn werkweek en zijn werkzaamheden.