Actueel

Welk aansturingsmodel past het best bij jouw visie en ambitie?

26 april 2021
Jacky Lodewijks
Senior adviseur

Binnen het doelgroepenvervoer zijn er verschillende manieren waarop je kunt werken. We delen regelmatig content over het zogenaamde regiemodel. Maar dat is zeker niet de enige optie. Want wat nou als het regiemodel niet aansluit bij jouw visie en ambitie? Welke aansturingsmodellen zijn er dan nog meer?

De keuze voor een aansturingsmodel is niet zomaar gemaakt. Het is een belangrijk moment voor een gemeente. De keuze bepaalt namelijk de taak- en rolverdeling tussen de contractpartners en opdrachtgever onderling en vooral ook de gedragingen van die partijen. Een belangrijke en zorgvuldige afweging en keuze dus.  Maar waar baseer je je keuze op?

Alles begint bij visie en ambitie

Ben je op zoek naar een scherp contract? Een contract met één partij die al het werk bij je uit handen neemt? Dan lijkt een All-in contract een voor de hand liggende keuze.

Wil je graag meer ontwikkelruimte naar de toekomst en ben je bereid om daarvoor meer ontwikkeltaken en risico’s naar jezelf toe te halen?  Dan adviseren wij om verder te praten over een regiemodel.

Dit zijn twee voorbeelden waarin je duidelijk ziet dat de ambitie en de visie van een gemeente bepalend zijn voor de keuze voor een model. Daarom is het belangrijk om hier aan de voorkant goed over na te denken.

All-in contract, regiemodel, ritaanname of regie bij de reiziger?

In de markt van kleinschalig vraagafhankelijk personenvervoer zijn op hoofdlijnen vier verschillende smaken als het gaat om aansturingsmodellen. Hieronder in het kort de vier verschillende modellen:

  1. All-in contract

Met het all-in contract leg je alle taken bij 1 partij. De verantwoordelijkheid voor het correct uitvoeren van de opdracht ligt volledig bij de hoofdaannemer, die in de praktijk vaak wel samenwerkt met onderaannemers. Voordeel hiervan is dat je een scherp en overzichtelijk contract hebt met 1 partij die verantwoordelijk is voor alle taken en een opdrachtgever, dus ook goed kan ontzorgen.

  1. Regiemodel

In het geval van het regiemodel worden de taken gesplitst. Eén partij zorgt voor de ritaanname en het plannen en dispatchen van het vervoer (de regiecentrale). De uitvoer wordt gedaan door verschillende vervoerders. 

Dit model biedt voor een opdrachtgever meer ontwikkelruimte naar de toekomst. Maar dit vraagt wel een actievere ontwikkelrol van de opdrachtgever met daarvan de voordelen maar ook de risico’s en verantwoordelijkheden.  Dit model is de laatste jaren sterk in ontwikkeling gekomen in Nederland. 

  1. Ritaanname

Bij dit model worden de taken ook gesplitst maar op een andere wijze. Een aparte partij geeft reisadvies en boekt de ritten voor de klant, de ritten zetten ze  vervolgens door naar een vervoerder. De vervoerder zorgt vervolgens zelf voor de planning en uitvoering. In de praktijk zie je dat verschillende vervoerders verantwoordelijk zijn voor een eigen deel van de regio. 

Reden om op deze wijze te werken is dat dit  zorgt voor een objectieve registratie van de ritten. Ook zie je dat kleinere / regionale vervoerders een kans krijgen op het speelveld. Deze wijze van werken zien we vooral bij vraagafhankelijk vervoer zoals Wmo en regiotaxi. 

  1. Model met regie bij de reiziger

Dit model komt in de praktijk minder vaak voor, maar is toch goed om te noemen. De regie ligt letterlijk bij de reiziger. De reiziger mag gebruik maken van de vervoerders die akkoord zijn bevonden door de gemeente. Het is ook aan de reiziger om contact op te nemen en het verder met de vervoerder te regelen. 

Voordeel is dat de reiziger meer keuzevrijheid krijgt. Tegelijkertijd is de keerzijde dat de uitvoering van het vervoer verder versnipperd en dat je als opdrachtgever een mindere positie hebt om op kwaliteit te sturen. 

Wij helpen bij de keuze voor het best passende model

Waar visie en ambities veranderen kijken wij graag mee of het nodig is om een nieuw aansturingsmodel te implementeren. Bij onze opdrachtgevers merken we dat er verschillende redenen zijn om de keuze voor een aansturingsmodel te herijken. 

Wij ondersteunen meerdere regio’s in het maken van een gedegen afweging. Op basis van een breed afwegingskader waarin we alle aspecten meenemen en samen met de opdrachtgever bepalen welke aspecten het zwaarst wegen in een keuze.

Wil je weten welk aansturingsmodel het beste past bij jouw visie en ambities? Neem dan contact op, we kijken graag met je mee. 

Wil je meer weten over de verschillende modellen? Houdt onze website dan in de gaten, want de komende maanden gaan we dieper in op ieder aansturingsmodel.

Terug naar overzicht
Gerelateerd

1 verordening voor al het doelgroepenvervoer

Een integrale verordening waar alle vormen van doelgroepenvervoer onder vallen. Dat is wat Wytze Sch...

Gerelateerd

… met integraal plannen en doelgroepenvervoer?

De term integraal plannen roept verschillende beelden en ideeën op, merkt Jacky tijdens zijn werk. ...

scroll