Wat is de Wensbus en wat zijn de voordelen?

Voor iedereen voor wie vervoer om welke reden dan ook niet vanzelfsprekend is, rijdt de Wensbus. Een ritje naar vrienden of familie, een doktersafspraak of naar het winkelcentrum. De Wensbus is een vorm van aanvullend vrijwilligersvervoer die vraagafhankelijk vervoer biedt, van deur tot deur binnen een specifiek aangewezen gebied. De provincie Limburg draagt hieraan bij […]
Besparen op Jeugdhulpvervoer: 3 Adviezen

Er is steeds meer jeugdhulp nodig. Bijna 36 duizend jongeren kregen jeugdhulp in het eerste halfjaar van 2022. Gevolg: ook de vraag naar jeugdhulpvervoer wordt groter. Hoe zorg je dat die kosten binnen de perken blijven? Een belangrijk aspect is efficiency. Als je zorgt dat het vervoer efficiënt geregeld is, kan dat een hoop kosten […]
HaltetaxiRRReis volgens Rika, gebruiker van het eerste uur

De haltetaxi is als halte-tot-halte deeltaxi vooral bedoeld als voor- en natransport van het reguliere openbaar vervoer. De provincie Gelderland wil hiermee de bereikbaarheid vergroten in de delen van Gelderland waar geen of zeer beperkt ov beschikbaar is. Rika maakt hier dankbaar gebruik van. Vrije tijd is me wel wat waard Rika werkt in de […]
haltetaxiRRReis: Een welkome aanvulling op het ov in Gelderland

Vanuit Forseti was Daan Stevens betrokken bij de voorbereidingen en ook tijdens de aanbesteding ondersteunde hij samen met Otto Cazemier van onze zusterorganisatie Mobycon de provincie. Dat we daarna ook de implementatie mocht begeleiden maakte het verhaal compleet. Een welkome aanvulling op het ov Denk aan de verpleegster die na haar dienst slechts een deel […]
Aanpassing maximale ritduur: een maatregel in de marge

Ondanks het nijpende chauffeurstekort werken vervoerders heel hard om alle kinderen veilig en op tijd op school te krijgen. Heel vaak gaat dat goed, maar steeds vaker niet. En dat zijn de gevallen die we allemaal in de media voorbij zien komen. Niemand wil dat een kind uren per dag in een taxi moet zitten. […]
De radertjes in doelgroepenvervoer | Beleid en Inkoop & Aanbesteding

In een ideale wereld ligt er een beleid voordat gestart wordt met een inkoop- of aanbestedingstraject. Maar vaak is dat niet het geval. “We stappen in op veel verschillende momenten en situaties,” zegt Camilo Schurink, adviseur doelgroepenvervoer. Hij is vanuit Forseti veel betrokken bij inkoop- en aanbestedingstrajecten. “We komen ook vaak genoeg tegen dat er […]
De week van Joanita

Hoe begint jouw werkweek? Aan het begin van de week weet ik welke meetings en deadlines er in de agenda staan en wat de prioriteiten zijn. Ik hou me met heel veel verschillende dingen bezig dus elke week begint anders. Waar houd je je momenteel mee bezig? Momenteel ben ik bezig met een aantal aanbestedingen, […]
De week van Camilo

Is er vrijdag nog iets binnengekomen nadat ik mijn laptop heb dichtgeklapt? Tijdens de eerste uurtjes van de maandagochtend inventariseer ik de rest van de week, ik check mijn agenda, bereid overleggen voor en volg offertes op. Binnen Forseti ben ik breed inzetbaar. Ik werk vooral op het begeleiden van aanbestedingen (samen met collega Joanita) […]
Jeugdhulpvervoer of leerlingenvervoer?

Onoverzichtelijk Tegenwoordig wordt er veel gesproken over 1 gezin 1 plan (1G1P). Hierin werken hulpverleners met het gezin samen als team. De belangrijkste doelstelling van het werken met een gezinsplan is het bevorderen van zelfsturing van gezinsleden. Het gezinsplan biedt houvast. Gezinsleden hebben daarmee een overzicht van de geboden hulp en zorg, de doelen en […]
Over aansturingsmodellen: Regie bij de reiziger

Bij dit model ligt de regie, zoals de naam al doet vermoeden, letterlijk bij de reiziger. Dat klinkt natuurlijk heel mooi en geeft de reiziger veel vrijheid om zelf vervoer te organiseren. Doordat de reiziger zelf de regie heeft en kiest voor een vervoerder ontstaat er ‘op straat’ concurrentie tussen vervoerders wat de kwaliteit moet […]