Zorgen dat iedereen op pad kan

Redactie Forseti

Zorgen dat iedereen op pad kan

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Sjors Bes begon deze zomer als junior adviseur. Eerder liep hij al stage bij Forseti. Waar hij zich mee bezighoudt en waar zijn interesses liggen, vertelt hij hier. Maak kennis met Sjors. 

“In de mobiliteitssector staan ze te springen om jonge mensen. Het is fijn om te merken dat ik een goede indruk had achtergelaten bij Forseti. Andersom was dat ook zo: het is een fijne club mensen. Een club met veel ervaring, waar ik veel van kan leren.” 

Aanbestedingen en ontheffingen

“Bij Forseti werk je voor diverse opdrachtgevers, daardoor kan ik er veel verschillende dingen doen. Zo ben ik momenteel bezig met een aanbesteding voor de gemeente Goeree-Overflakkee. Met aanbestedingen ben ik nog niet eerder praktisch bezig geweest, dus het is heel goed om het aanbestedingsproces eens helemaal te doorlopen. 

Verder werk ik aan een opdracht voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. We inventariseren voor verschillende gemeenten het aantal ontheffingen dat er moet komen voor voertuigen in het doelgroepenvervoer als de zero emissie zones gaan gelden.” 

Snelkookpan

Fijne club

“Verder vind ik het leuk om te schrijven over vervoer, dat komt in mijn dagelijkse werk goed van pas. In het aanbestedingsproces voor doelgroepenvervoer moet er nu eenmaal veel geschreven worden.

Deze week ben ik in West-Brabant geweest, daar moet het leerlingenvervoer met spoed aanbesteed worden. Ik ga nu aan de slag met een programma van eisen voor de aanbesteding. Normaal gesproken kan zo’n proces maanden duren, maar nu hebben we iets meer dan een maand de tijd. Ik hou er wel van om als een soort snelkookpan iets op te leveren.” 

Bij dit soort kort lopende opdrachten komt de ervaring van Forseti geweldig van pas. Dat is precies waar ze voor zijn: snel resultaat leveren. 
Ook snel advies bij aanbesteding nodig?
Camilo vertelt je er graag meer over
.

Vernieuwing en verbetering van vervoer

“Forseti streeft naar vernieuwing en verbetering van het vervoer. Dat is nodig omdat het vervoersysteem tegen zijn grenzen aanloopt. We hebben te maken met grote uitdagingen, op het gebied van duurzaamheid, maar ook door bijvoorbeeld de chauffeurstekorten. Er is gewoon veel vernieuwing nodig. Forseti speelt daar een mooie rol in. 

Zowel het doelgroepenvervoer als het ov hebben te maken met capaciteitsproblemen. Steeds meer dunne lijnen in het ov worden met uitsterven bedreigd. Maar hoe zorg je dat de mensen die er wèl gebruik van maken zich nog steeds kunnen blijven verplaatsen? Ik geloof echt dat een deel van de oplossing ligt in de samenwerking met het doelgroepenvervoer. Dat vind ik een heel interessante hoek.” 

Iedereen op weg helpen

“Daar waar vervoer het maatschappelijke belang raakt, dát stuk spreekt me aan. Zo hield ik me tijdens mijn stage bij Forseti ook al bezig met dit thema. Ik ontwikkelde een quickscan waarmee we de maatschappelijke waarde van een ov-lijn of netwerk in beeld kunnen brengen.  

Ook tijdens mijn afstuderen bij de Provincie Zuid-Holland kwam dat maatschappelijke stuk terug. Ik verdiepte me in vervoersarmoede rondom Dordrecht. Ik heb allerlei oplossingsrichtingen voor mobiliteitsarmoede onderzocht. Van belbus tot fietslessen voor mensen met een migratieachtergrond. Dat vind ik mooi werk: zorgen dat iedereen op pad kan.”

Lijkt het jou ook wel wat om bij Forseti aan de slag te gaan? 

Kom eens op de koffie, kunnen we kijken of het klikt


Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.