Zero-emissie doelgroepenvervoer: zo doe je dat
Zero-emissie doelgroepenvervoer: hoe doe je dat? Dit was de titel van het webinar dat CROW in maart samen met VDVN organiseerde. Strategisch adviseur Daan Stevens was te gast om meer te vertellen over de belangrijkste ingrediënten voor zero-emissie doelgroepenvervoer.
Lees dit artikel om meer te ontdekken over de belangrijkste ingrediënten voor emissievrij doelgroepenvervoer.
Over de handreiking voor zero-emissie doelgroepenvervoer
De handreiking voor zero-emissie doelgroepenvervoer is een waardevol instrument dat is ontwikkeld door Forseti, in samenwerking met Mobycon, VDVN, het CROW, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en vervoerders.
Deze handreiking biedt gemeenten, vervoersbedrijven en andere betrokken partijen praktische richtlijnen en adviezen om de overgang naar zero-emissie doelgroepenvervoer te versnellen. In de handreiking worden ook de belangrijkste ingrediënten voor zero-emissie doelgroepenvervoer genoemd:
- Laadinfrastructuur
- Tijd
- Eisen
- Monitoring & vertrouwen
Ingrediënt 1: Laadinfrastructuur
Essentieel om de transitie te kunnen maken. We zien bij veel gemeenten dat vervoerders te weinig inzicht geven in de laadmogelijkheden om een goed voorstel te kunnen maken.
Wat is de laadbehoefte? Wat is er al aanwezig? En wat komt er nog? Maak dit zo duidelijk mogelijk in de aanbesteding. En voorkomen dat we de techniek teveel voorschrijven in de uitvraag.
Ingrediënt 2: Tijd
Tijd is een belangrijk element dat uit verschillende aspecten bestaat.
- Neem de tijd voor de voorbereiding. Houdt rekening met één tot anderhalf jaar. Denk bij de voorbereiding aan marktonderzoek en verken beleid, wet- en regelgeving bij de gemeente(n).
- Reserveer voldoende tijd voor de aanbesteding. Hier heb je al snel zo’n zes tot acht maanden voor nodig.
- Neem ruim de tijd voor de implementatie. Gemiddeld zo’n anderhalf jaar. Ga optijd om tafel met netbeheerders en houdt rekening met de inkoop en levertijd van voertuigen.
- En dan nog de contractduur. Een contract loopt minimaal vijf jaar. Gedurende deze periode moet je rekening houden met afschrijvingen en TCO van zero-emissie voertuigen. Eventueel kun je gebruikmaken van verlengopties.
Ingrediënt 3: Zero-emissie eisen
Als het gaat om zero-emissie voertuigen, dan is het zaak om rekening te houden met beschikbaarheid en wet- en regelgeving. Zero-emissie personenvervoer is al aardig gangbaar, maar levertijden van de voertuigen zijn momenteel een grote uitdaging. Hetzelfde geldt voor personenbusjes. De allergrootste uitdaging zit hem in rolstoelvervoer. Er zijn nog weinig zero-emissie rolstoelbussen voor acht personen. En als ze er zijn, dan heb je er een groot rijbewijs voor nodig, vanwege het gewicht.
Als de vraag groter is dan de huidige capaciteit, dan kun je werken met ingroei. Dan start het contract met beperkte capaciteit. En wordt de vervoerder gestimuleerd om de capaciteit tijdens het contract te laten groeien. De voordelen van deze aanpak:
- Meer zekerheid van de beschikbaarheid van voertuigen
- Je kunt het aantal laadpunten mee laten groeien met de voertuigen
- Ook kleinere partijen maken kans bij een aanbesteding
- Tijdens het contract profiteren van innovaties en nieuwe ontwikkelingen
Ingrediënt 4: Monitoring en vertrouwen
Het laatste ingrediënt gaat over de harde en de zachte kant van een samenwerking om zero-emissie doelgroepenvervoer te bereiken.
De harde kant:
- Wees zakelijk. Maak goede afspraken en leg die vast.
- Blijf monitoren. Komt iedereen de afspraken na?
- Verzamel data. Registreer alle kentekens en houdt bij hoeveel kilometers er gemaakt worden.
- Hanteer een bonus / malus systeem. Stimuleer om gemaakte afspraken na te komen.
Als we het hebben over de zachte kant, dan is het logisch om het in een samenwerking te hebben over vertrouwen en begrip. In het geval van zero-emissie doelgroepenvervoer is dit cruciaal. Opdrachtgever en opdrachtnemers lopen namelijk samen tegen dingen aan die men vooraf niet had kunnen voorzien.
De hele webinar bekijk je hier
Terug naar overzicht