Vacatures
menu
Hoe zit het eigenlijk?

Zero-emissie doelgroepenvervoer: zo doe je dat

13 juni 2023
Daan Stevens
Strategisch adviseur vervoer

Zero-emissie doelgroepenvervoer: hoe doe je dat? Dit was de titel van het webinar dat CROW in maart samen met VDVN organiseerde. Strategisch adviseur Daan Stevens was te gast om meer te vertellen over de belangrijkste ingrediënten voor zero-emissie doelgroepenvervoer.

Lees dit artikel om meer te ontdekken over de belangrijkste ingrediënten voor emissievrij doelgroepenvervoer. 

Over de handreiking voor zero-emissie doelgroepenvervoer

De handreiking voor zero-emissie doelgroepenvervoer is een waardevol instrument dat is ontwikkeld door Forseti, in samenwerking met Mobycon, VDVN, het CROW, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en vervoerders. 

Deze handreiking biedt gemeenten, vervoersbedrijven en andere betrokken partijen praktische richtlijnen en adviezen om de overgang naar zero-emissie doelgroepenvervoer te versnellen. In de handreiking worden ook de belangrijkste ingrediënten voor zero-emissie doelgroepenvervoer genoemd:

  1. Laadinfrastructuur
  2. Tijd
  3. Eisen
  4. Monitoring & vertrouwen

Ingrediënt 1: Laadinfrastructuur

Essentieel om de transitie te kunnen maken. We zien bij veel gemeenten dat vervoerders te weinig inzicht geven in de laadmogelijkheden om een goed voorstel te kunnen maken. 

Wat is de laadbehoefte? Wat is er al aanwezig? En wat komt er nog? Maak dit zo duidelijk mogelijk in de aanbesteding. En voorkomen dat we de techniek teveel voorschrijven in de uitvraag. 

Ingrediënt 2: Tijd

Tijd is een belangrijk element dat uit verschillende aspecten bestaat.

Zero-emissie doelgroepenvervoer_visual tijd

Ingrediënt 3: Zero-emissie eisen

Als het gaat om zero-emissie voertuigen, dan is het zaak om rekening te houden met beschikbaarheid en wet- en regelgeving. Zero-emissie personenvervoer is al aardig gangbaar, maar levertijden van de voertuigen zijn momenteel een grote uitdaging. Hetzelfde geldt voor personenbusjes. De allergrootste uitdaging zit hem in rolstoelvervoer. Er zijn nog weinig zero-emissie rolstoelbussen voor acht personen. En als ze er zijn, dan heb je er een groot rijbewijs voor nodig, vanwege het gewicht. 

Als de vraag groter is dan de huidige capaciteit, dan kun je werken met ingroei. Dan start het contract met beperkte capaciteit. En wordt de vervoerder gestimuleerd om de capaciteit tijdens het contract te laten groeien. De voordelen van deze aanpak:

Ingrediënt 4: Monitoring en vertrouwen

Het laatste ingrediënt gaat over de harde en de zachte kant van een samenwerking om zero-emissie doelgroepenvervoer te bereiken. 

De harde kant:

Als we het hebben over de zachte kant, dan is het logisch om het in een samenwerking te hebben over vertrouwen en begrip. In het geval van zero-emissie doelgroepenvervoer is dit cruciaal. Opdrachtgever en opdrachtnemers lopen namelijk samen tegen dingen aan die men vooraf niet had kunnen voorzien.

De hele webinar bekijk je hier

 

 

Terug naar overzicht
Gerelateerd

5 ontwikkelingen in doelgroepenvervoer

Dit keer in Forseti’s Five: aandacht voor de ontwikkelingen, of eigenlijk uitdagingen in het doelg...

Gerelateerd

Zo maak je duurzaam doelgroepenvervoer mogelijk in jouw gemeente

Het lijkt een trend te zijn om elektrische voertuigen in te zetten voor doelgroepenvervoer. Doelgroe...

scroll