Vacatures
menu
Denkvoer

Vervoer: ook als opdrachtgever heb je invloed op de planning

27 juni 2023
Carlo Bot
Senior adviseur contractbeheer

Welke routes taxi’s rijden, hoe laat ze ergens zijn, dat bepaalt de vervoerder. Die maakt tenslotte de planning. Toch kun je daar als opdrachtgever ook invloed op hebben. Welke slimme tool daarbij kan helpen en wat dat oplevert, vertelt Carlo in dit artikel. 

Als het doelgroepenvervoer in een gemeente is aanbesteed, heeft de gemeente haar belangrijkste taak volbracht. Wat de uitvoer betreft is het aan de vervoerder. Als gemeente heb je tenslotte geen kijk op efficiënte routes. Laat staan dat je invloed kunt uitoefenen op de planning. 

Bovenstaande is een gedachtegang die ik nogal eens tegenkom. Maar niets is minder waar. Als opdrachtgever kun je wel degelijk zorgen voor efficiënter vervoer. Dat kan al heel laagdrempelig, zoals in dit voorbeeld:

Leerling Max heeft recht op leerlingenvervoer. Het vervoer wordt geïndiceerd voor 10 dagdelen, maar Max heeft maar 6 keer in de week vervoer nodig omdat zijn ouders zelf kunnen rijden. Als de vervoerder daar tijdig van op de hoogte is, kan de planner die tijd inzetten voor ander vervoer. Want met het tekort aan chauffeurs is dat hard nodig.


Dit is een simpele manier waarop gemeenten de vervoerder – en dus uiteindelijk de reiziger – kunnen helpen.

Maar gemeenten kunnen ook al eerder in het proces kijken naar welke ritten met dezelfde bestemming er eventueel gecombineerd kunnen worden. En daarbij levert het echt wat op om verder te kijken dan de eigen gemeentegrenzen. Door slimmer te beschikken en indiceren is er veel te besparen.

Plannen vanuit het kind of vanuit de school?

Beschikkingen zijn leidend voor de planning. Een consulent leerlingenvervoer beoordeelt of een kind recht heeft op vervoer en naar welke school het gaat. De vervoerder krijgt vervolgens een lijst met leerlingen en naar welke scholen zij gaan. Op basis daarvan kan de vervoerder een planning maken. Maar de beslissingen die een gemeente maakt, zijn onbewust sturend voor die planning. 

Traditioneel zijn we namelijk gewend leerlingenvervoer vanuit het kind te plannen. Dat moet thuis opgehaald worden, maar je kunt het ook vanuit de school bekijken. 

Begin dan met plannen door te kijken hoeveel leerlingen er naar dezelfde school gaan. Als er leerlingen uit andere gemeenten komen en jouw gemeentegrenzen doorkruisen, dan kunnen ritten misschien wel gecombineerd worden. Maar door het tekort aan chauffeurs is een planning veel moeilijker rond te krijgen, waardoor vervoerders geen tijd hebben om scholen te benaderen. 

In mijn optiek is het daarom aan de gemeente om contact te leggen met andere gemeenten en vervoerders. 

Omdat we het contractbeheer verzorgen voor meerdere gemeenten en goed zicht hebben op deze stromen, leggen wij namens onze opdrachtgevers die contacten. 

Individueel vervoer of een een paar minuten omrijden

Een voorbeeld uit de praktijk

Een leerling moest een flinke afstand afleggen in de taxi van Amsterdam naar Rotterdam. Het ging om individueel vervoer. Kosten: meer dan €40.000 per jaar.

We hebben gekeken naar andere leerlingen uit de regio die naar dezelfde school moesten en wat bleek? Er was een leerling uit Almere die ook naar de school in Rotterdam moest. Door contact te  leggen met de gemeente Almere en de vervoerder konden we die twee ritten combineren.
Kosten: €12.000 per jaar.

Het gaat hier om het efficiënt benutten van de capaciteit. Dat het flink wat geld bespaart is een mooie bijkomstigheid.

Slimme tool geeft visueel overzicht

Vervoer: ook als opdrachtgever heb je invloed op de planning

Door over de gekleurde vakjes te gaan zie je hoeveel leerlingen vanuit die gemeente naar de school in Groningen gaan. Zo kun je snel zien met elke gemeente je contact kunt zoeken voor combinatie vervoer.

Om een beter zicht te krijgen op vervoer dat diverse gemeenten doorkruist, hebben mijn collega’s Maartje, Renske en ik een slimme tool ontwikkeld. Daarin kunnen we vervoersdata van verschillende gemeenten combineren. De tool geeft een duidelijk visueel overzicht waardoor heel snel te zien is welke gemeenten we kunnen bellen om ritten te combineren. Uit

eraard staan er geen gegevens van de leerlingen in, maar wel het aantal leerlingen met een bepaalde bestemming.

Benieuwd of de tool ook voor jouw gemeente interessant is? 

Ik vertel je er graag meer over.


Terug naar overzicht
Gerelateerd

Chauffeurstekort: de noodzaak van eerlijk waarderen

Veel taxichauffeurs verlenen een dienst van onschatbare waarde aan onze gemeenschappen. Toch worden ...

Gerelateerd

Dynamisch contractbeheer: dit levert het op in euro’s

In afspraken tussen opdrachtgevers en vervoerder zitten vaak onduidelijkheden. Regels zijn op meerde...

scroll