Chauffeurstekort: de noodzaak van eerlijk waarderen
Veel taxichauffeurs verlenen een dienst van onschatbare waarde aan onze gemeenschappen. Toch worden ze vaak onderbetaald voor hun werk. Omdat de huidige collectieve arbeidsovereenkomst verhindert dat bedrijven meer dan het minimumloon betalen, krijgen chauffeurs niet de waardering die ze verdienen. Als opdrachtgever kun je ook een bijdrage leveren. Hoe? Dat lees je in dit artikel.
Na stakingen en onderhandelingen krijgen chauffeurs er 12% bij. Eerst 8% en later 4%. Een flinke stap in de juiste richting, maar wat mij betreft zijn we er nog niet. Gepast waarderen gaat namelijk verder dan een extra zak centen. En daar kun je als opdrachtgever ook een rol in spelen.
Wat kunnen we doen aan een eerlijke waardering?
Met de afgesproken verhogingen is de basis beter. Nu moeten we ervoor zorgen dat de chauffeurs zich weer gewaardeerd voelen en verbonden met het werk dat ze doen.
Vanuit Forseti zorg ik steeds vaker voor de binding tussen chauffeur en opdrachtgever. In de praktijk hebben we onze waardering voor de chauffeurs op verschillende manieren getoond. Een aantal zaken die me bijgebleven zijn:
- Tijdens corona maakten we een goodiebag voor chauffeurs die bleven rijden.
- Een gezamenlijke lunch werd ook enthousiast ontvangen.
- Net als een barbecue.
- Of een avond met presentaties waar chauffeurs elkaar ontmoeten en van elkaar leren.
Je ziet het, het hoeft echt niet de wereld te kosten om de chauffeurs tevreden te maken. Chauffeurs hebben over het algemeen voor dit vak gekozen vanwege het sociale aspect. Daarom vinden ze het alleen al leuk om vakgenoten te ontmoeten.
Samen optrekken
Als de opdrachtgever en de werkgever van de chauffeurs samen optrekken is er ineens nog meer mogelijk om chauffeurs de waardering te geven die ze verdienen.
Bied chauffeurs bijvoorbeeld extra voordelen of organiseer sociale bijeenkomsten waar werknemers zich gewaardeerd voelen. Een eerlijke beloning gaat ook om respect tonen en erkenning geven. Op de lange termijn kan dit de band tussen opdrachtgever, werkgever en werknemer alleen maar versterken. Met deze maatregelen hebben we er vertrouwen in dat chauffeurs voortaan beter gewaardeerd worden voor hun diensten.
Wil je hier meer over weten of heb je ook leuke ideeën om meer waardering voor chauffeurs te creëren?
Dan kijken we samen naar creatieve oplossingen om chauffeurs en opdrachtgevers weer met elkaar in verbinding te brengen.