De week van Linda

Redactie Forseti

De week van Linda

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Wat doen we bij Forseti zoal in een week? Deze keer kijken we mee met Linda Bloksma. Als consulente doelgroepenvervoer staat zij dagelijks in contact met ouders, scholen en gemeenten. Samen met haar collega’s van ons Mobiliteitsteam regelt ze het leerlingenvervoer voor 15 gemeenten.

Hoe begint jouw werkweek?

In de aanvraagperiode voor leerlingenvervoer starten we de maandag altijd met een overleg. Die aanvraagperiode loopt grofweg van april tot de herfstvakantie, dat zijn hectische periodes. Nu het wat rustiger is hebben we tijd voor andere dingen. 

Binnen het mobiliteitsbureau werken we met twee teams van 1 consulente en 1 frontoffice medewerker. Maike en ik vormen zo’n team en op maandag lopen we alle complete aanvragen door om te zien of we die kunnen toekennen. En we kijken verder wat er loopt. 

Waar werk je momenteel aan? 

Momenteel ben ik druk bezig met de voorbereidingen voor ons Actualiteitenseminar Leerlingenvervoer dat op 14 maart plaatsvindt. Vanmiddag heb ik een telefonische afspraak met dagvoorzitter Dirk Zeelenberg om nog wat zaken door te spreken. 

Ik noem dit een rustige periode, maar het werk gaat natuurlijk gewoon door. Het is misschien wat minder hectisch dan in de aanvraagperiode. Vaak zijn de aanvragen die nu binnenkomen complexere casussen voor het lopende schooljaar. 

Leerlingen die tussentijds overstappen van regulier naar speciaal onderwijs bijvoorbeeld. Of leerlingen die uit huis geplaatst zijn. Het zijn vaak casussen waar we wat meer tijd in moeten steken. We werken momenteel voor zo’n vijftien gemeenten, die we verdeeld hebben over de beide teams. 

Erika en ik werken deze week aan verschillende mailings die we voor het begin van de aanvraagperiode kunnen versturen. Tegen die tijd hebben we het druk met andere zaken, dus het is fijn als we al het een en ander kunnen voorbereiden. Mailings naar ouders, dat ze een aanvraag kunnen indienen. Want dat moet elk jaar opnieuw gebeuren

Maar ook een mailing naar scholen zodat ze weten welke documenten ouders kunnen opvragen. We doen er alles aan om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zo gebruiken we deze ‘rustige’ periode bijvoorbeeld ook om de werkprocessen weer door te lopen

Welke adviesvraag staat je nog vers in het geheugen en hoe heb je die aangepakt?

Sommige verhalen die voorbij komen in ons werk maken indruk. Leerlingen die een ongeluk hebben gehad en nu niet meer zelfstandig naar school kunnen, of kinderen die thuis heftige dingen meemaken. 

Regelmatig komt er iets voorbij waar je kippenvel van krijgt. Wij hebben direct contact met de ouders, die soms geëmotioneerd hun verhaal doen. Op dat soort momenten zit ik zelf ook wel eens met tranen in mijn ogen.   

Laatst hadden we te maken met een leerling die geschorst was uit het vervoer vanwege een incident. Wij lichten dan de gemeente in en kijken of er een jeugdconsulent bij betrokken is, en of er wat speelt waar wij geen zicht op hebben. Uiteraard gaan we ook in gesprek met de ouders. Dit geval sprong eruit omdat de leerling geen eerdere waarschuwingen had gehad. 

Uiteindelijk hebben de ouders besloten om hun kind uit het vervoer te halen en zelf te gaan oefenen om met het ov te reizen. Daar dachten ze al langer over na, dit was het juiste moment. Daarbij kunnen we dan helpen met het regelen van een ov-vergoeding. 

Zelfredzaamheid

Overigens komt het wel vaker voor dat ouders zelf besluiten te oefenen met hun kind. Het taxivervoer kan soms best onrustig zijn. Niet alleen in de taxi, maar ook door het chauffeurstekort komt het wel eens voor dat een taxi niet precies op tijd rijdt of dat er een andere chauffeur is dan ze gewend zijn. Dan is het voor sommige leerlingen rustiger om zelfstandig met het ov te reizen. 

De Voor Elkaar Pas kan daar een uitkomst in zijn. Maar we werken bijvoorbeeld ook in diverse gemeenten met Mee op Weg. Dan kan een leerling leren reizen met behulp van een maatje. Dat kan een vrijwilliger zijn, maar laatst hadden we ook een leerling die twee keer per week samen met oma ging oefenen. 

Waar gaat jouw hart sneller van kloppen?

Als ik iets voor ouders kan betekenen geeft dat echt voldoening. Dat komt regelmatig voor bij complexe casussen. Ik vind het uitdagend om er echt in te duiken, te kijken wat er speelt en waarom we wel of geen vervoer kunnen toekennen. Ouders zijn soms heel dankbaar dat het geregeld is. Er spelen vaak meerdere dingen in zo’n gezin, dus hierin kunnen wij ze echt ontlasten. 

Daarnaast vind ik het heel fijn om collega’s te kunnen helpen. Binnen het mobiliteitsbureau werken we intensief samen. Vooral binnen je team schakel je veel. Soms is er afstemming nodig bij afwijkende verzoeken als individueel vervoer. Je zit hier nooit in je eentje op een eiland. 

Hoe begint jouw weekend?

Deze week sluit ik goed af want op vrijdag breng ik samen met Melynn een bezoek aan de locatie van ons Actualiteitenseminar Leerlingenvervoer. Leuk om te zien waar we in maart onze gasten zullen verwelkomen.

Voordat ik aan mijn weekend begint zorg ik dat de urgente dingen afgehandeld zijn en de mailboxen zoveel mogelijk leeg zijn. En dan klap ik mijn laptop dicht, maandag weer een dag. Nu ga ik een drankje drinken met vriendinnen.

Spreekt zo’n werkweek jou wel aan?

Bekijk dan hier onze vacatures

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.