Hoe zit het met integraal plannen en doelgroepenvervoer?

Redactie Forseti

Hoe zit het met integraal plannen en doelgroepenvervoer?

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

De term integraal plannen roept verschillende beelden en ideeën op, merken we tijdens ons werk. In deze blog leggen we uit wat het is en wat de voordelen zijn voor doelgroepenvervoer.

MaaS, we horen, lezen en zien er enorm veel over in de vervoerssector. Het is dan ook niet zo gek dat er bij integraal plannen al snel wordt gedacht aan het plannen van een reis van een klant waarbij de hele keten kan worden gepland, geboekt en betaald. Maar daar gaat deze blog niet over. 

Integraal plannen gaat niet over het plannen van een reis van de klant, het gaat om het slim plannen van voertuigen in een vervoersysteem.

Slim en efficiënt

Integraal plannen levert vooral voordelen op in het kleinschalig vervoer. Alle vormen van kleinschalig vervoer maken gebruik van voertuigen voor maximaal acht passagiers, zijn bestuurbaar met een rijbewijs B en zijn dus onderdeel van de taximarkt. Of het nu gaat om flexibel openbaar vervoer, Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, vervoer in kader van de jeugdwet, vervoer naar dagbesteding en binnen zorginstellingen of naar een ziekenhuis … het zijn allemaal ritten van A naar B met eenzelfde type voertuig en chauffeur. 

Al deze vormen van vervoer plan je het slimst en meest efficiënt vanuit één integrale planning en één wagenpark. Dit zijn voordelen:

  • Beste kansen dat er altijd een voertuig in de buurt is wanneer een klant opgehaald moet worden
  • Minder stilstand en lege kilometers
  • Beste kansen om klanten te combineren in het voertuig
  • Wanneer de verschillende vervoersvormen goed op elkaar afgestemd worden zijn er in totaal minder voertuigen nodig

Klinkt logisch toch?

Voorkom mislukkingen

De afgelopen vijftien jaar is er veel aandacht besteed aan het integreren van verschillende vormen van doelgroepenvervoer. Met de regiecentrales in verschillende regio’s zijn daar de laatste jaren mooie stappen in gemaakt. Een relatief nieuwe ontwikkeling komt vanuit het ov. Met het afnemen van het aantal reizigers in vaak al slecht bezette lijnen komt er een steeds grotere behoefte aan andere vormen van openbaar vervoer. 

Vormen die ons beter in staat stellen om bepaalde wijken in steden en het landelijk gebied bereikbaar te houden met openbaar vervoer. Flexibele vormen van openbaar vervoer zijn hiervoor interessant. Denk bijvoorbeeld aan ov-flex voorbeelden in Brabant, Gelderland en Amsterdam, of voorbeelden van hub- en haltetaxi’s in Zeeland en Groningen -Drenthe. Veel van deze systemen ‘mislukken’ binnen de ov-concessie omdat ze dan erg duur zijn. Door deze integraal te plannen en uit te voeren met hetzelfde wagenpark dat ook rijdt voor andere vormen van kleinschalig vervoer kan het efficiënter en minder kostbaar zijn

In Zeeland en Groningen – Drenthe gebeurt dit al. En ook de provincie Noord-Brabant werkt samen met de regio West-Brabant om ov-flexvervoer samen te brengen met Wmo-vervoer in één nieuw vervoersysteem. 

Kansen voor vrijwilligersvervoer

Als laatste liggen er ook kansen voor het vrijwilligersvervoer. Nu is dit vaak vervoer wat op zichzelf staat. Van lokale vrijwilligers voor lokale bewoners. Maar dat maakt het vervoer ook kwetsbaar en niet altijd beschikbaar en toegankelijk. Door dit vervoer ook te koppelen aan een integrale planning wordt het makkelijker om achtervang te bieden op moment dat er geen vrijwilliger beschikbaar is, maar ook andersom om reizigers te koppelen aan vrijwilligersvervoer wanneer een vrijwilliger beschikbaar is. 

Heb je vragen over de kansen van integraal plannen in het kleinschalig vervoer, we gaan graag met je in gesprek.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.