Vrijwilligersvervoer als oplossing voor mobiliteitsarmoede

Vrijwilligersvervoer Nederland

De uitslagen van de ov-klantbarometer onderstrepen het: het ov-netwerk in Nederland is een steeds aantrekkelijker product. Dat is iets om trots op te zijn. Vervoerders en vervoersautoriteiten hebben het afgelopen decennium ingezet op innovatie, verduurzaming en versnelling door onder andere het strekken van lijnen. Maar zonder vrijwilligersvervoer was dit niet mogelijk geweest.

Nieuw: raamovereenkomst met Provincie Noord-Brabant

Provinciehuis Noord Brabant

De komende jaren zul je onze collega’s nog vaker in onze provincie vinden. Onlangs leidde een intensief aanbestedingstraject tot een mooie positie in het raamovereenkomst mobiliteit met de Provincie Noord-Brabant.

Wat kunnen we leren van Denemarken op het gebied van flexvervoer?

Pexels markus winkler

Als Forseti zijn wij de laatste jaren meerdere keren met een studiereis naar Denemarken geweest. Hierbij hebben we met regelmaat contact gehad met de mensen van FlexDanmark, een groot landelijk dekkend vraagafhankelijk-vervoerssysteem in Denemarken, om te leren van nieuwe ontwikkelingen daar.  FlexDanmark en de Deense situatie zijn interessant voor ons in Nederland omdat Denemarken ook […]

Wat moet ik met de nieuwe VNG modelverordening?

Leerlingenvervoer

Als de VNG komt met een nieuwe modelverordening, is dat niet voor niets. Gemeenten zijn snel geneigd om dit te zien als een moment om de eigen regels weer up-to-date te krijgen. Maar  voordat je begint om een college- en raadsvoorstel voor te bereiden, kan het de moeite waard zijn om een stapje terug te […]

Over aansturingsmodellen: Het all-in contract

All in contract doelgroepenvervoer

Met het all-in contract leg je alle taken bij 1 partij. De verantwoordelijkheid voor het correct uitvoeren van de opdracht ligt volledig bij de hoofdaannemer, die in de praktijk vaak wel samenwerkt met onderaannemers. Verantwoordelijkheid ligt bij de hoofdaannemer Het all-in contract is simpel. Je maakt afspraken met één partij, die vervolgens verantwoordelijk is voor […]

Als een uur schuiven niet lukt, dan een half uur of kwartier?

Vergaderen vanaf tien uur

Kijkend naar de mobiliteitsdata zien we de files alweer langzaamaan terugkeren. Misschien moet het eerst weer even goed vastlopen, voordat we echt slimmere keuzes gaan maken? Toch zijn er ook tekenen dat de ochtendhyperspits in het OV al meer afvlakt. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat mensen de echte volgepakte bussen en treinen liever […]

Inclusiviteit en rechtvaardigheid in het mobiliteitsdomein. Dat willen we toch allemaal?

Inclusiviteit en rechtvaardigheid in het mobiliteitsdomein Forseti

Sophie Buchel werkt bij Drift, een instituut dat onderzoek doet naar duurzaamheidstransitites. Ze doet nu voornamelijk onderzoek naar inclusiviteit in het mobiliteitsdomein en gaat op zoek naar antwoorden. Rechtvaardigheid en inclusiviteit “Ik kom uit de transitiewetenschap. We hebben het dan vaak over duurzamer, groener en circulair. Superbelangrijke thema’s natuurlijk waar we ons met z’n allen […]

Ov heeft wendbaarheid nodig

Foto 1 WMO vervoer 1 590x290

Dienstregeling. Deze term zette DOVA-directeur Jan van Selm onlangs in het zonnetje in een mooie column. Uit respect voor al het vakwerk wat erachter schuilgaat. En terecht, het ontwerpen van een trein- of busdienstregeling is een ambacht. Dienstregeling, we vergeten wel eens dat het jargon is. Als we kijken naar de meest populaire online zoektermen […]

Welk aansturingsmodel past het best bij jouw visie en ambitie?

Welk aansturingsmodel past het best bij jouw visie en ambitie

De keuze voor een aansturingsmodel is niet zomaar gemaakt. Het is een belangrijk moment voor een gemeente. De keuze bepaalt namelijk de taak- en rolverdeling tussen de contractpartners en opdrachtgever onderling en vooral ook de gedragingen van die partijen. Een belangrijke en zorgvuldige afweging en keuze dus.  Maar waar baseer je je keuze op? Alles […]