Draaiboek Leerlingenvervoer
Case

Slimme mobiliteit uit één pot geld

5 oktober 2020
Jacky Lodewijks
Senior adviseur

Ongeveer tien jaar geleden startte de eerste regiecentrale in Nederland. Het was pionieren, maar dat het een succes is geworden, bleek al uit dit vorige artikel. Inmiddels is er een flinke kwaliteitsslag geslagen en zijn alle systemen up-to-date. De Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland is klaar voor de volgende stap: een doorgroei naar een Zeeuwse mobiliteitscentrale.

“Al een aantal jaar regelen we met succes het doelgroepenvervoer en een beperkt deel van het ov (Haltetaxi) in Zeeland. Dat doen we vanuit één publieke regiecentrale voor alle gemeenten en de Provincie. Momenteel zijn we de mogelijkheden aan het verkennen om vanuit het doelgroepenvervoer nog meer de verbinding met het openbaar vervoer en andere vormen van slimme mobiliteit te maken,” legt Peter Verburg uit.

Lege bussen

“In onze provincie rijden heel veel lege bussen. Dat komt omdat de vervoersbehoefte verandert, die wordt steeds meer vraagafhankelijk. Jaren geleden wilden we dat er meer met het ov gereisd zou worden. Er moesten meer mensen met de bus reizen, dus gingen er meer bussen rijden. Maar dat leverde niet het gewenste resultaat op. Het is niet meer rendabel om ieder uur een bus te laten rijden, zeker niet als er geen gebruik van wordt gemaakt. Veel Zeeuwse jongeren hebben bijvoorbeeld op hun achttiende al een auto.

We willen veel meer inzetten op slimme mobiliteit en vervoersknooppunten. Zogenaamde hubs, waar mensen met allerlei soorten vervoer komen. Bijvoorbeeld met een deelauto of (elektrische) fiets. De hub is de plek waar ze overstappen op een andere vorm van vervoer ov, taxi of deelscooter om vervolgens hun reis voort te zetten naar een andere hub of de eindbestemming.

Alles bij elkaar hebben we in Zeeland zo’n €28 miljoen te besteden aan mobiliteit. Dat lijkt een hoop geld, maar als we gebruik maken van slimme mobiliteit kunnen we veel meer mobiliteit leveren voor datzelfde bedrag dan we nu doen. Want de vraag stijgt. We zijn een provincie met grotere afstanden dan bijvoorbeeld in de randstad. Ook hebben we veel bruggen en tunnels. Dat maakt dat er veel langere vervoersverplaatsingen nodig zijn, bijvoorbeeld om naar een ziekenhuis te komen.

Mede door de vergrijzing neemt de druk op de doelgroepvervoersvoorzieningen toe en zien we tegelijkertijd het aantal busreizigers dalen. De provincie en gemeenten staan nu voor een aantal keuzes. Hoe gaan ze hun budget toekomstgericht en op een verantwoorde manier inzetten om uiteindelijk meer vervoer voor hetzelfde geld in Zeeland te kunnen bieden?”

Vervoersvormen verbinden

“Een logische stap is om het ov en doelgroepenvervoer meer met elkaar te verbinden. Dus we zijn nu op zoek naar manieren om dit in te richten. Het zou fijn zijn als je op bepaalde routes bijvoorbeeld beter kunt schakelen. Als er op een route voor vraagafhankelijk vervoer toch veel reizigers blijken te zijn, dan loont het misschien om er een vaste buslijn van te maken.

We zijn nu de mogelijkheden aan het verkennen. Hoe kunnen we dat aanpakken? Hoe gaan we slimme mobiliteit inzetten in Zeeland? We hebben al een goede basis liggen met de Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland. Die kunnen we uitbreiden naar een Zeeuws brede mobiltiteitscentrale, want centrale regie is ook hier belangrijk. Het doelgroepenvervoer is in Zeeland op zich geregeld maar kent nog regionale verschillen. Zo verschillen de tarieven bijvoorbeeld nog per regio. Maar ook hier speelt de vraag hoe we dit voor de reiziger beter kunnen organiseren in combinatie met andere vormen van slimme mobiliteit.

Forseti en Mobycon helpen ons met die verkenning. Zij benaderen ook andere regio’s waarmee we kennis uitwisselen. Zo zijn we (virtueel) op bezoek geweest in onder andere Groningen/Drenthe, de Drechtsteden en Vlaanderen. Binnenkort hebben we een afspraak met Flex Denmark, waar ze al een aantal jaar ervaring hebben met flexibel vraagafhankelijk vervoer.”

Veel lezers leggen misschien een link met Mobility as a Service. De mogelijkheden hiervan worden in het onderzoek ook verkend. Peter Verburg: “MaaS is zeker de toekomst. Al heb je hier wel een bepaald volume aan reizigers en voorzieningen voor nodig. Ik ben ook benieuwd naar de mogelijkheid van MaaS-concepten voor plattelandsregio’s als Zeeland.

Het werkt bijvoorbeeld prima in steden als Wenen, Den Haag en Amsterdam waar je op elke straathoek een elektrische step, deelfiets of scooter kunt pakken. Maar er is nog geen ervaring opgedaan of deze MaaS-concepten ook in uitgestrekte gebieden als Zeeland werken. Toch is het zeker één van de vragen in deze verkenning: Hoe past MaaS hierin?”

Op zoek naar antwoorden en inspiratie

“Al met al spelen er nog een hoop vragen. De komende tijd hopen we samen met Forseti en Mobycon antwoorden en inspiratie te vinden tijdens onze bezoeken. Uiteindelijk stellen we op basis van de bezoeken een aantal scenario’s op waarmee we naar de politiek kunnen.

Als de provincie en de gemeenten vanuit één pot geld de slimme mobiliteit kunnen organiseren zouden we daar uniek in zijn. Dat is de meest optimale variant. We hebben al een goede samenwerking tussen gemeenten en provincie op het gebied van vervoer. We weten elkaar te vinden. Want dat is een vereiste. Kortom: we hebben een goede basis om op voort te bouwen.”

Terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

‘Als je zelf de regie voert, kun je beter sturen’

In 2011 startte in Zeeland de eerste Nederlandse publieke regiecentrale. Al vroeg was Forseti hierbi...

Gerelateerd

regiecentrales vereisen visie en inzet

Het doelgroepenvervoer bestaat uit veel verschillende regelingen en aparte vervoerscontracten. Om al...

scroll