Forseti’s Five: Dit zijn onze drijfveren

1. Wij zoeken altijd naar nieuwe inzichten Er zijn zoveel verschillende wegen die naar Rome leiden. Dat is ook één van de belangrijkste drijfveren van Forseti. We zullen overheden en marktpartijen altijd blijven prikkelen om alternatieven te vinden in vervoerconcepten, inkoop- en organisatievormen en professioneel beheer. Alternatieven die voor alle burgers leiden tot passend en […]
Dit is hét moment om ov en doelgroepenvervoer te integreren

Het kabinet heeft voor 2020 tot en met eind september 2021 2,6 miljard euro aan de openbaar vervoerbedrijven beschikbaar gesteld om de coronacrisis het hoofd te bieden. Of hierna nog steun nodig is wordt besloten voor 1 juli 2021 op basis van onderzoeken naar kostenbesparingen en optimalisaties door overheden en de vervoersbedrijven. Dit valt te […]
Forseti’s Five: 5 redenen voor integratie tussen doelgroepenvervoer en ov

1. Inclusief systeem voor iedereen Integratie begint met vervoer dat toegankelijk is voor iedereen. Dus voor de huidige ov-reiziger én voor de reiziger met een beperking die nu nog vaak apart in het doelgroepenvervoer zit. Met het verbeteren van de toegankelijkheid in het openbaar vervoer hebben we al een grote stap gezet. Maar met nieuwe […]
Over aansturingsmodellen: het regiemodel

In een regiemodel werken opdrachtgevende gemeenten, de contractmanagement organisatie, de regiecentrale en de vervoerders samen. De regiecentrale (ook wel vervoerscentrale) is het centrale punt. Daar wordt reisadvies gegeven en taxiritten aangenomen en gepland. De regiecentrale heeft contact met de boordcomputers van de taxi’s, en stuurt daar direct de ritopdrachten naar toe in. Het is dus […]
De week van Daan

Daan begon vlak voordat corona uitbrak in Nederland bij Forseti als strategisch adviseur vervoer. Een vreemde tijd om te starten met een nieuwe baan. Gelukkig kon hij nog net even met iedereen kennismaken voordat thuiswerken het nieuwe normaal werd. In dit artikel neemt Daan je mee in zijn werkweek en zijn werkzaamheden.
Met samenwerking krijg je grip op kosten in het doelgroepenvervoer

1. Heb oog voor elkaars uitdagingen Vervoerders rijden meer ritten dan alleen de ritten waar een gemeente opdracht voor geeft. Het is een behoorlijke klus om alles goed op elkaar te laten aansluiten. En er ook nog voor te zorgen dat de beschikbare middelen efficiënt worden ingezet. Want wagens en chauffeurs zijn niet oneindig beschikbaar. […]
Slimme mobiliteit uit één pot geld

Ongeveer tien jaar geleden startte de eerste regiecentrale in Nederland. Het was pionieren, maar dat het een succes is geworden, bleek al uit dit vorige artikel. Inmiddels is er een flinke kwaliteitsslag geslagen en zijn alle systemen up-to-date. De Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland is klaar voor de volgende stap: een doorgroei naar een Zeeuwse mobiliteitscentrale.
Aanbesteding vraagafhankelijk ov Provincie Gelderland

Resultaat bestaat uit een uitwerking van alle uitgangspunten en een uitwerking van het bestek voor eventuele aanbesteding van het vervoersysteem in de markt.
1 verordening voor al het doelgroepenvervoer

Een integrale verordening waar alle vormen van doelgroepenvervoer onder vallen. Dat is wat Wytze Schouten voor ogen heeft. Ook ziet hij kansen voor een app om consulenten handvatten te bieden in hun werk. Wat die twee met elkaar te maken hebben legt hij hier uit. Als je als gemeente maatwerk wilt leveren zonder failliet te […]
Versnelt Corona de introductie van flexvervoer?

Daan Stevens deelde zijn visie op de integratie van ov en doelgroepenvervoer met OVpro.nl. Van een goede app tot gegarandeerde zitplaatsen en het gebruik van hubs. Lees hier het interview.