Versnelt Corona de introductie van flexvervoer?

Redactie Forseti

Versnelt Corona de introductie van flexvervoer?

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Vervoeroplossingen op afroep, zoals hubtaxi’s en flexbusjes, kunnen wel eens een vlucht gaan nemen. Veel traditionele streeklijnen waren al kwetsbaar en worden nu verder bedreigd door het Corona-effect: nog minder reizigers. Er wordt daarom nu serieus gekeken naar reserveringssystemen voor het ov. Als we dan toch gaan reserveren, is het logisch om in dunbevolkte gebieden meteen de slag te maken naar flexibel vraaggestuurd vervoer.

Daan Stevens deelde zijn visie op de integratie van ov en doelgroepenvervoer met OVpro.nl. 

Van een goede app tot gegarandeerde zitplaatsen en het gebruik van hubs. 

Lees hier het interview.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.