Gratis of goedkoop ov ook in Nederland een goed idee?

Gratis of goedkoop ov ook in Nederland een goed idee-Forseti

Met de koopkrachtdaling, klimaatdoelen, nasleep van corona en hoge brandstofprijzen is er weer momentum voor deze terugkerende vraag. Het Kennisinstituut voor Mobiliteit gaat er nu het effect van onderzoeken. In dit artikel deel ik graag mijn gedachten en ervaringen. Zes nadelen van gratis ov Het is niet zo dat we in Nederland niets gedaan hebben […]

5 ontwikkelingen in doelgroepenvervoer

5 ontwikkelingen en uitdagingen in doelgroepenvervoer-1

Het zijn uitdagende tijden voor het vervoer. Sla een krant open en je leest over stakingen in het ov, personeelstekorten en bevoorradingsproblemen. Natuurlijk hebben deze ontwikkelingen ook impact op het doelgroepenvervoer. In dit artikel de vijf grootste ontwikkelingen of uitdagingen waar we iets mee zouden moeten. 1. Chauffeurstekorten Personeelstekort is een landelijk probleem. Vluchten kunnen […]

De radertjes in doelgroepenvervoer | Beleid en Inkoop & Aanbesteding

Camilo Schurink en Wytze Schouten adviseurs doelgroepenvervoer over beleid en Inkoop & Aanbesteding Forseti

In een ideale wereld ligt er een beleid voordat gestart wordt met een inkoop- of aanbestedingstraject. Maar vaak is dat niet het geval. “We stappen in op veel verschillende momenten en situaties,” zegt Camilo Schurink, adviseur doelgroepenvervoer. Hij is vanuit Forseti veel betrokken bij inkoop- en aanbestedingstrajecten. “We komen ook vaak genoeg tegen dat er […]

De radertjes in doelgroepenvervoer – uitvoering en beleid

De radertjes in doelgroepenvervoer - beleid en uitvoering

Het mobiliteitsbureau van Forseti is voor vijftien gemeenten het aanspreekpunt op het gebied van leerlingenvervoer. “Wij zijn het eerste aanspreekpunt voor ouders of andere aanvragers,” vertelt Erika Damen, consulente doelgroepenvervoer. “We beoordelen en behandelen binnengekomen aanvragen en pakken eventuele problemen op. In sommige gevallen doen we dat in overleg met de beleidsmedewerker van de gemeente […]

Kosten besparen in het sociaal domein doe je zo

Kosten besparen in het sociaal domein doe je zo

In het hele land kampen gemeenten met tekorten. Volgens het rapport ‘De groeiende druk van het sociaal domein’ van BDO vormen de hoge nettolasten van het sociaal domein hiervoor de belangrijkste reden. Veel gemeenten vragen zich af: Hoe kan ik mijn kosten verlagen? Kosten besparen kan op verschillende manieren. Meestal is de sleutel om meer […]

‘Uiteindelijk wil je dat iedereen op een goede manier mobiel kan zijn’

inclusief vervoer-Jeroen van Neer

Van aangepast naar regulier vervoer Op dit moment is het zo geregeld dat iemand met een beperking gebruik kan maken van aangepast vervoer. Als het aan Jeroen ligt zijn mensen met een beperking in de toekomst veel minder afhankelijk van de overheid: “Door slim te kijken naar mogelijkheden verminderen we de beperkingen. Een concreet voorbeeld is […]

Een mooie RRReis: de implementatie van haltetaxi

HaltetaxiRRReis

Haltetaxi is een flexibele vervoersservice op bestelling die zonder vaste route van halte naar halte rijdt. Deze halte-tot-halte deeltaxi is vooral bedoeld als voor- en natransport van het reguliere openbaar vervoer. De provincie wil hiermee de bereikbaarheid vergroten in de delen van Gelderland waar geen of zeer beperkt ov beschikbaar is. Een welkome aanvulling op […]

Hoe vraagafhankelijk vervoer goed te organiseren in samenhang met ov

Hoe vraagafhankelijk vervoer goed te organiseren in samenhang met ov

Uit de bestaande literatuur komen een aantal aspecten naar voren die een belangrijke rol spelen in het samenspel tussen vraagafhankelijk en lijngebonden openbaar vervoer. Bij een dergelijke integratie zijn de volgende aspecten van belang: De functie van het vraagafhankelijk openbaar vervoer ten opzichte van het openbaar vervoersysteem Informatievoorziening Tarieven Tickets Marketing en merkidentiteit Samenwerking met […]

Barneveld vervoert flexibel en inclusief met AutoMaatje

Barneveld vervoert flexibel en inclusief met AutoMaatje

Roely Willems is teamleider senioren bij de stichting Welzijn Barneveld en verantwoordelijk voor ontmoeten, bewegen en AutoMaatje. Samen met coördinator Eveline de Vries vormt zij het team dat AutoMaatje vanuit Welzijn Barneveld runt. Roely geeft een inkijkje in deze vorm van flexibel en inclusief vervoer. Wat is AutoMaatje? Heel simpel gezegd is AutoMaatje de matchmaker […]

Zelfredzaamheid stimuleren met de Voor Elkaar Pas

Zelfredzaamheid stimuleren Voor Elkaar Pas

Voor de leerlingen die het nodig hebben, kennen wij aangepast vervoer toe. En voor de leerling die gebruik maakt van aangepast vervoer en de overstap kan en wil maken naar het ov bieden wij een zelfredzaamheidstraject aan. In dit artikel deel ik één van de oplossingen die we samen met Arriva en de gemeente Dongen […]