‘Als je zelf de regie voert, kun je beter sturen’

“We waren in Zeeland al een tijd op zoek naar een manier om het doelgroepenvervoer anders aan te pakken,” vertelt Peter Verburg van SWVO . “De gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen hadden al in 2010 een taxicentrale overgenomen. Zodoende was ik geïnteresseerd in het regiemodel. De regie en de uitvoering van het doelgroepenvervoer liggen dan niet langer […]
Zo maak je duurzaam doelgroepenvervoer mogelijk in jouw gemeente

Contractmanager Ronald Derks is bij Forseti dagelijks bezig met vraagstukken over duurzaam doelgroepenvervoer. Marco Fossen is vanuit zijn rol bij Total Nederland hoofdzakelijk actief binnen aanbestedende diensten om te helpen bij het verduurzamen van mobiliteitsvraagstukken. Samen met hen kijken we naar de huidige stand van zaken en de stappen die we moeten nemen samen. Zoals […]
Samen naar duurzaam doelgroepenvervoer

Duurzaamheid is de trend van de afgelopen jaren, waar we met z’n allen volop op inzetten. Het doel is dat het volledige doelgroepenvervoer met ingang van 2025 zero emissie is.
Hoe pakken we dat aan en wat vraagt dat van opdrachtgever en vervoerder? Dat lees je in dit artikel.
Kosten besparen in zorgvervoer doe je zo

Bij veel zorginstellingen is er slecht overzicht op de totale vervoerskosten. Vaak is er geen gedetailleerd overzicht met uitsplitsingen per locatie. Dat is ook jaren niet nodig geweest, maar met de bezuinigingen van de afgelopen tijd is de noodzaak er wel. Bewustwording en inzage hebben in de verschillende kostenplaatsen is hierbij essentieel. Daarnaast regelen diverse […]
Aanbesteding vraagafhankelijk ov Provincie Gelderland

Resultaat bestaat uit een uitwerking van alle uitgangspunten en een uitwerking van het bestek voor eventuele aanbesteding van het vervoersysteem in de markt.
Hoe zit het eigenlijk met de balans in belofte en realisatie van prijs en kwaliteit in contractvervoer?

In dit artikel vragen we adviseur contractbeheer Carlo Bot hoe het eigenlijk zit met de balans in belofte en realisatie van prijs en kwaliteit in contractvervoer? Eerder werkte Carlo aan de kant van de vervoerder. Hieronder zijn visie op het spanningsveld tussen opdrachtgever en vervoerder. Mercedes of Trabant? Stel je eens voor: je gaat naar […]
Aanbesteding doelgroepenvervoer Krimpen aan den IJssel tijdens Coronacrisis

Momenteel wordt de hand gelegd aan de implementatie waarna vervolgens ook het contractbeheer kan plaats vinden. Door alles in één hand te houden gaan de reizigers werkelijk de kwaliteit krijgen die is beschreven in het PvE aangevuld met extra impulsen van de winnende vervoerder.
regiecentrales vereisen visie en inzet

In mijn vorige blog ging ik in op de rol van regiecentrales in het doelgroepenvervoer. Ik denk dat een regiecentrale voor veel regio’s kansen biedt, maar dat vereist wel inzet en visie van de betrokken partijen. Inefficiënt Twee taxi’s die exact dezelfde route rijden met maar één persoon aan boord. Hartstikke inefficiënt natuurlijk. En duur. […]
Doelgroepenvervoer mist innovatie – de overheid aan zet

Bijna iedereen heeft de app 9292OV wel eens gebruikt, maar een dergelijke app is er in het doelgroepenvervoer nog helemaal niet. In dat opzicht loopt het openbaar vervoer mijlenver voor op doelgroepenvervoer. In de vorige blog heb je kunnen lezen waar dat aan ligt. Maar hoe zit het bij de vervoerders? “Vervoerders tonen geen innovatiedrang, […]
Doelgroepenvervoer mist innovatie – de oorzaken

Tegenwoordig zijn de meeste mobiliteitsoplossingen opgebouwd volgens een vraaggestuurde structuur waar de reiziger centraal staat. Neem bijvoorbeeld 9292OV waarmee reizigers hun eigen OV-reis kunnen plannen. Hoe komt het toch dat dit soort innovatieve oplossingen niet voorkomen in het doelgroepenvervoer? Daarvoor zijn diverse oorzaken te noemen, zowel bij de opdrachtgever als bij de vervoerder. Als we […]