‘Als je zelf de regie voert, kun je beter sturen’

~

“We waren in Zeeland al een tijd op zoek naar een manier om het doelgroepenvervoer anders aan te pakken,” vertelt Peter Verburg van SWVO . “De gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen hadden al in 2010 een taxicentrale overgenomen. Zodoende was ik geïnteresseerd in het regiemodel. De regie en de uitvoering van het doelgroepenvervoer liggen dan niet langer […]

Zo maak je duurzaam doelgroepenvervoer mogelijk in jouw gemeente

Duurzaam doelgroepenvervoer

Contractmanager Ronald Derks is bij Forseti dagelijks bezig met vraagstukken over duurzaam doelgroepenvervoer. Marco Fossen is vanuit zijn rol bij Total Nederland hoofdzakelijk actief binnen aanbestedende diensten om te helpen bij het verduurzamen van mobiliteitsvraagstukken. Samen met hen kijken we naar de huidige stand van zaken en de stappen die we moeten nemen samen. Zoals […]

Samen naar duurzaam doelgroepenvervoer

StadsbusConnexxion7573

Duurzaamheid is de trend van de afgelopen jaren, waar we met z’n allen volop op inzetten. Het doel is dat het volledige doelgroepenvervoer met ingang van 2025 zero emissie is.

Hoe pakken we dat aan en wat vraagt dat van opdrachtgever en vervoerder? Dat lees je in dit artikel.

Kosten besparen in zorgvervoer doe je zo

5 trends in het leerlingenvervoer oranje

Bij veel zorginstellingen is er slecht overzicht op de totale vervoerskosten. Vaak is er geen gedetailleerd overzicht met uitsplitsingen per locatie. Dat is ook jaren niet nodig geweest, maar met de bezuinigingen van de afgelopen tijd is de noodzaak er wel. Bewustwording en inzage hebben in de verschillende kostenplaatsen is hierbij essentieel. Daarnaast regelen diverse […]

regiecentrales vereisen visie en inzet

600 WOORDEN OVER … REGIECENTRALES VEREISEN VISIE EN INZET

In mijn vorige blog ging ik in op de rol van regiecentrales in het doelgroepenvervoer. Ik denk dat een regiecentrale voor veel regio’s kansen biedt, maar dat vereist wel inzet en visie van de betrokken partijen.  Inefficiënt Twee taxi’s die exact dezelfde route rijden met maar één persoon aan boord. Hartstikke inefficiënt natuurlijk. En duur. […]

Doelgroepenvervoer mist innovatie – de overheid aan zet

Dubbelinterview Paul Pietersen en Harald Faber

Bijna iedereen heeft de app 9292OV wel eens gebruikt, maar een dergelijke app is er in het doelgroepenvervoer nog helemaal niet. In dat opzicht loopt het openbaar vervoer mijlenver voor op doelgroepenvervoer. In de vorige blog heb je kunnen lezen waar dat aan ligt. Maar hoe zit het bij de vervoerders? “Vervoerders tonen geen innovatiedrang, […]

Doelgroepenvervoer mist innovatie – de oorzaken

Dubbelinterview Paul Pietersen en Harald Faber

Tegenwoordig zijn de meeste mobiliteitsoplossingen opgebouwd volgens een vraaggestuurde structuur waar de reiziger centraal staat. Neem bijvoorbeeld 9292OV waarmee reizigers hun eigen OV-reis kunnen plannen. Hoe komt het toch dat dit soort innovatieve oplossingen niet voorkomen in het doelgroepenvervoer? Daarvoor zijn diverse oorzaken te noemen, zowel bij de opdrachtgever als bij de vervoerder. Als we […]