‘Iedereen zou een Joke moeten hebben’

Redactie Forseti

‘Iedereen zou een Joke moeten hebben’

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

14 maart organiseerden we ons 14e Actualiteitenseminar Leerlingenvervoer. De drukste spits van het jaar zorgde ervoor dat we een half uurtje later zijn begonnen. Gelukkig deed dat niets af aan de succesvolle dag waarop we veel van elkaar geleerd hebben. Linda vertelt hoe zij de dag ervaren heeft.   

Met meer dan 100 deelnemers keken de sprekers uit op een volle zaal. Dagvoorzitter Dirk Zeelenberg verwelkomde alle aanwezigen. Behalve dat hij een inspirerende spreker is, heeft hij als vader ook te maken met het leerlingenvervoer. Hij wist de serieuze zaken die we bespraken af te wisselen met luchtigheid en zorgde tijdens de dagopening voor een lach op ieders gezicht.

Dat kwam binnen

Lobke Vlaming van Ouders & Onderwijs beet het spits af met haar presentatie over de ervaringen van ouders met het leerlingenvervoer. Ze vertelde over het onderzoek dat ze deden, het bezoek aan de Tweede Kamer en ze kaartte een paar vervelende situaties aan die plaatsvonden in het leerlingenvervoer. Deze voorbeelden kwamen binnen. Niet alleen bij mij, ook bij de rest van het publiek.

Actualiteitenseminar Leerlingenvervoer Forseti 2023_1

Marieke Wassenaar en Jeroen van Neer vertelden meer over de rol van de Vereniging Doelgroepenvervoer Nederland binnen het leerlingenvervoer. Vervolgens hield Miggy Broer van Bureau Regiovervoer Midden-Brabant, een interactieve presentatie waarin ze problemen aankaartte die in haar regio spelen. Ook kwamen er veel reacties uit de zaal, zo hoorden we hoe diverse gemeenten en beheerbureaus omgaan met dezelfde problematiek.

Afvinken

Wat duidelijk naar voren kwam was dat er over de gehele linie van vervoer meer samenwerking nodig is en dat integraal plannen een oplossing kan zijn voor de huidige druk op het leerlingenvervoer. Bijvoorbeeld door Wmo-chauffeurs ook in te zetten voor leerlingenvervoer. Uiteraard na een gepaste opleiding. Of door de samenwerking met scholen en samenwerkingsverbanden te zoeken.

Het was mooi om te zien dat iedereen zijn of haar visie wilde delen. Het vakje ‘van elkaar leren’, kunnen we zeker afvinken.

Joke

Actualiteitenseminar Leerlingenvervoer Forseti 2023_VR game

Na de pauze was het tijd voor Joke de Haan en Patricia Groenewegen van Vitasys. Zij vertelden meer over het ontstaan en de toepassing van de (O)V-Reizen Game. Als moeder en als docent weet Joke hoe lastig het kan zijn voor jongeren met een beperking om te leren reizen met het ov. Daarnaast kent ze de dilemma’s van ouders om hun kind hierin los te laten. Daarom bedacht ze een virtual reality game die Vitasys ontwikkelde. Later die dag konden geïnteresseerden de game zelf uitproberen.

Het verhaal van Joke raakte de toehoorders, de reacties waren dan ook heel positief. We sloten de dag af met de conclusie dat iedereen een Joke zou moeten hebben in het leven.

Zelfredzaamheid

Terug in de zaal, na een goedverzorgde lunch, betrad collega Wytze Schouten het podium om het publiek meer te vertellen over meerjarige beschikkingen, een thema waar in een aantal gemeenten al iets mee gedaan wordt, bleek uit reacties uit het publiek.

Hij vertelde ook het een en ander over kostenbewust indiceren. Want weten consulenten en beleidsmedewerkers bijvoorbeeld wat het kost om een leerling in het vervoer te hebben? En wat individueel vervoer voor de kosten betekent? Ook in dit geval

Actualiteitenseminar Leerlingenvervoer Forseti 2023_Panelwas de conclusie dat samenwerking tussen gemeenten soms kostenefficiënter kan zijn. Bijvoorbeeld door het vervoer naar verder weg gelegen scholen met meerdere gemeenten te combineren.

De afsluitende paneldiscussie leverde interessante visies op. Als consulenten, ouders en scholen bevorderen we graag de zelfredzaamheid van leerlingen. Maar hoe vult de vervoerder zijn net aangeschafte busje als een deel van de leerlingen met het ov gaat reizen? Mooie discussies waarin alle verschillende standpunten duidelijk werden.

Het zijn kinderen, geen pakketjes

Al met al was het een dag waarin we veel van elkaar hebben geleerd. Mensen zochten elkaar op en deden nieuwe inzichten op. De punten die mij zijn bijgebleven:

  • Het is echt belangrijk dat we verbinding zoeken met alle betrokken partijen.
  • Het werd nogmaals duidelijk dat iedere betrokken partij een andere zienswijze heeft op het leerlingenvervoer. Een ouder of school kijkt soms met een andere blik naar leerlingenvervoer dan een gemeente. Een vervoerder heeft hier weer een ander standpunt over.
  • Integraal plannen binnen de verschillende disciplines van het doelgroepenvervoer kan verlichting geven nu het vervoer zo onder druk staat.

Wat gedurende de hele dag duidelijk naar voren kwam en voor mij boven alles staat: het gaat om kinderen, niet om pakketjes.

We kijken alweer uit naar de volgende editie op 7 maart 2024!

Wil je op de hoogte blijven van onze artikelen en toekomstige seminars? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.