5 voordelen van tijdig starten met aanbesteden

Redactie Forseti

5 voordelen van tijdig starten met aanbesteden

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Dit keer in Forseti’s Five: aandacht voor het aanbesteden van leerlingen- of Wmo-vervoer en waarom het verstandig is daar op tijd mee te starten.

Talloze gemeenten staan voor de noodzaak om contracten voor doelgroepenvervoer voor 2024 of het schooljaar 2024-2025 aan te besteden. Is het niet een beetje vroeg om daar nu al over na te denken?

Nee hoor. Hoe eerder je daarmee begint, hoe beter. Want een tijdige en gedegen aanbesteding kan veel geld besparen en bijdragen aan een goede kwaliteit van het vervoer.

Meer rust

Tijdig aanbesteden biedt meer rust op alle fronten. Dit zijn vijf voordelen van tijdig starten met aanbesteden:

  1. Er is voldoende tijd om alle stakeholders te betrekken in het proces. Denk aan de beleidsmedewerkers en bestuurders binnen de gemeente, de vervoerder, maar ook de scholen, reizigers en ouders/verzorgers.Als je iedereen betrekt in het proces van aanbesteding, verloopt de samenwerking in de uitvoer ook veel soepeler. Zoals Ronald al eerder zei: met samenwerking krijg je grip op de kosten.
  2. Je hebt tijd om alternatieven te bekijken en weloverwogen keuzes te maken die van invloed kunnen zijn op de kwaliteit en/of kosten. Zo kun je bijvoorbeeld een marktconsultatie houden onder vervoerders met de vraag hoe zij een goede aanbesteding zien.Maar het slim indelen van percelen, een kostenbewuste en transparante vergoedingssystematiek en afgewogen planning-technische eisen hebben ook grote invloed op de kosten.Duurzaamheid en een mogelijke bundeling van doelgroepen binnen het vervoer zijn onderwerpen die niet vergeten mogen worden.
  3. Vervoerders weten het liefst zo vroeg mogelijk wat hen te wachten staat. Als je de aanbesteding op tijd start, is ook de definitieve gunning al op tijd bekend.Dat geeft de vervoerder meer tijd om betere afspraken met hun (voertuig)leveranciers te maken zodat de prijs minder onder druk staat. Bij een tijdig aanbestedingstraject kan de inschrijver hier al op inspelen, en dit kan gunstiger zijn voor de inschrijfprijs.Bovendien is er ook tijd om voldoende chauffeurs te werven. Dat is geen overbodige luxe in de huidige markt.
  4. Bij een tijdige definitieve gunning is er genoeg tijd voor een gedegen implementatie, waardoor het vervoer zorgvuldig, met alle betrokken partijen, kan worden ingericht. En om met al deze partijen onderlinge werkafspraken te maken over operationele zaken.Denk bijvoorbeeld aan de inrichting van rapportages en de wijze van aanleveren van gegevens. Maar ook tijdige communicatie over eventuele veranderingen richting reizigers, ouders en scholen. Wat ook weer voordelen oplevert bij het aanvraagproces voor leerlingenvervoer.
  5. Wanneer je op tijd begint, voorkom je dat de aanbestedingsprocedure onder tijdsdruk komt te staan. Ook als er, ergens tussen publicatie en de definitieve gunning, vertraging ontstaat door een formeel bezwaar of een rechtszaak. Daarbij is de kans op fouten kleiner wanneer er minder tijdsdruk is.

Marktkennis

Marktontwikkelingen volgen elkaar snel op, hoe beter je de markt kent, hoe gemakkelijker die ontwikkelingen te duiden zijn. Die kennis van de markt is een must om een goed bestek te kunnen opstellen. Een bestek waarbij je iedere eis nauwkeurig afweegt en de bijbehorende kosten scherp in de gaten houdt.

Want met aanbestedingen gaan vaak hoge kosten gepaard en besparende mogelijkheden liggen niet altijd voor de hand. Maar wanneer je de markt door en door kent en op de hoogte bent de laatste ontwikkelingen, zijn die besparende mogelijkheden gemakkelijker te bepalen.

Marktkennis resulteert uiteindelijk in beter vervoer en een marktconforme prijs. Reden genoeg om tijdig expertise in te zetten bij het aanbestedingstraject.

Kun je ook wel wat extra marktkennis gebruiken in een aanbestedingstraject? Ik help je graag op weg.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.