Onderzoek toekomst leerlingenvervoer Goeree Overflakkee (2016)

Redactie Forseti

Onderzoek toekomst leerlingenvervoer Goeree Overflakkee (2016)

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Het contract leerlingenvervoer in de gemeente Goeree Overflakkee loopt af. Om een zorgvuldige afweging te maken op welke wijze de gemeente Goeree Overflakkee haar leerlingenvervoer in de toekomst gaat organiseren heeft zij Forseti gevraagd de huidige organisatie van het leerlingenvervoer te evalueren en een drietal scenario’s voor de toekomst te onderzoeken en af te wegen.

Hiervoor heeft Forseti interviews gevoerd met diverse medewerkers bij de gemeente de Zeeuwse regiecentrale en Zeeuwse gemeenten waarvoor de Zeeuwse regiecentrale het leerlingenvervoer aanstuurt en zijn tevens een aantal interviews gevoerd met andere interessante (voorbeeld) gemeenten en regio’s. Daarnaast is er ook een uitgebreide informatie en discussieavond geweest voor betrokken ouders. Uiteindelijk zijn drie scenario’s bekeken en afgewogen (opnieuw traditioneel aanbesteden, aansluiten bij de Zeeuwse regiecentrale en werken met een persoonsgebonden budget. Op basis van het bijhorende advies van Forseti zet de gemeente Goeree Overflakkee nu de vervolgstappen.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.