Vacatures
menu
Dít is publieke mobiliteit

Inzet Plusbus leidt tot forse besparing dagbestedingsvervoer

13 oktober 2022
Wytze Schouten
senior adviseur doelgroepenvervoer

De gemeenten Duiven en Westervoort hebben in 2021 bespaard op dagbestedingsvervoer door subsidie te geven voor vrijwilligersvervoer: de Plusbus. 

Het initiatief kwam uit de gemeenschap; Forseti leverde de vertaalslag naar beleid, subsidie, prestatieafspraken en lagere uitgaven voor de gemeente. 

Resultaat: een netto  besparing van 18 tot 30 procent op het vervoer naar dagbesteding.

De colleges Duiven en Westervoort hebben in 2020 gekozen om de stichting Plusbus subsidie te geven. Vrijwilligers van de stichting verzorgen aangepast vervoer van deur tot deur voor inwoners van de gemeenten. Het gaat vooral om vervoer van en naar dagbesteding. Maar de Plusbus speelt ook een rol in het vraagafhankelijke vervoer voor ouderen vanaf 50 jaar en mensen met een beperking vanaf 12 jaar.

In Duiven en Westervoort is de Plusbus het initiatief van Theo van Leeuwen. Hij was als voorzitter lang betrokken bij de Plusbus in Doesburg en heeft in 2018 ook een Plusbus opgezet in de gemeente Zevenaar. In de nieuwe Plusbus de Liemers, die vanaf maart 2020 de gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar is gaan bedienen, werken zo’n 40 vrijwilligers/chauffeurs en twee coördinatoren.

“Na de start in Zevenaar was het logisch om ook de beide gemeenten Duiven en Westervoort ‘aan de haak te slaan’. In het gebied de Liemers is er een samenhang van deze drie gemeenten en daar paste de Plusbus dus prima in,” vertelt Theo.

Dagbestedingsvervoer

vrijwilligersvervoer- de Plusbus_Duiven en Westervoort_Forseti_1

Foto: George Ongkiehong

Avan verzorgt het doelgroepenvervoer in beide gemeenten. Uit hun rapportage over 2021 blijkt dat de gemeenten Duiven en Westervoort op het doelgroepenvervoer meer kosten hebben bespaard dan alle andere 16 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen.

Corona heeft hier natuurlijk een flinke invloed op gehad. Hierdoor is er gewoonweg minder gebruik gemaakt van dagbestedingsvervoer. De regio besteedde in 2021 zo’n 27% minder aan Avan-vervoer naar dagbesteding dan in 2019; maar Duiven en Westervoort besteden 82% en respectievelijk 89% minder.

Die extra besparing is toe te rekenen aan de Plusbus. Vrijwilligersvervoer kan een hoop kosten besparen ten opzichte van vervoer door een professionele vervoerder. Daar staat tegenover dat de beide gemeenten samen ook subsidie verstrekken aan de Plusbus. Reken je die mee, dan bespaart Duiven netto 18% en Westervoort 32%.

Vraagafhankelijk vervoer

De Plusbus rijdt ook ritjes op bestelling voor de inwoners. Zodra de chauffeurs klaar zijn met de ritten naar dagbesteding, kunnen zij hiervoor ingezet worden. Voor inwoners met een beperkte behoefte aan vervoer is dit vaak een prima alternatief voor de Wmo-pas (Regiotaxi). En nu inwoners en consulenten de Plusbus hebben leren kennen, worden er ook minder Wmo-passen afgegeven.

Ook daar zit een besparing in voor de gemeente, maar die is minder makkelijk in cijfers te vangen. Bij invoering van de Plusbus hadden de gemeenten het plan om de Plusbus voorliggend te maken voor lokale ritten. De Regiotaxi zou dan helemaal geen lokale ritten meer verzorgen. Maar dat vraagt om extra chauffeurs en voertuigen voor de Plusbus. Dat was in coronatijd nog even een brug te ver.

Uitdagingen

Door corona en door veranderingen in de toekenning van dagbesteding is de groep ouderen die met vervoer naar dagbesteding gaat in twee jaar tijd fors gekrompen. Op dit moment is de subsidie per Plusbus-reiziger daardoor toegenomen. Ongetwijfeld zal deze groep weer groeien naarmate meer babyboomers (geboren 1945-1965) de leeftijd van 75 jaar passeren. In de tussentijd is de kunst om de resterende capaciteit van de Plusbus optimaal te benutten.

Hoe kom je aan een Plusbus?

Als gemeente hoef je niet passief af te wachten tot je benaderd wordt door iemand als Theo. Je kunt ook de deur openzetten en actief zoeken naar initiatiefnemers. Met de sociale meerwaarde van lokaal vrijwilligersvervoer en de besparing die het oplevert is dat zeker de moeite waard. Hoe je dat doet?

Wytze en Theo vertellen je er graag meer over.

Meer over de voor- en nadelen van vrijwilligersvervoer lees je hier.

Terug naar overzicht
Gerelateerd

… de voor- en nadelen van vrijwilligersvervoer

Steeds meer vervoer wordt georganiseerd door vrijwilligers in ons land. Zij voorzien in een behoefte...

Gerelateerd

Kosten besparen in het sociaal domein doe je zo

De financiële positie van gemeenten komt steeds meer onder druk te staan. In veel gemeenten rijzen ...

scroll