Actueel
08. 04. 2019

Geef de school een duidelijke rol in het leerlingenvervoer!

Het klinkt zo logisch; de school en het leerlingenvervoer. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar toch is het niet vanzelfsprekend dat zij elkaar ook weten te vinden. Hoe kan dat? Forseti verdiepte zich in de rol van de school binnen het leerlingenvervoer. Na een aantal gesprekken, een benchmark en een werksessie is onze conclusie dat scholen een grotere rol zouden kunnen spelen binnen het leerlingenvervoer. Maar daar is wel een duidelijke rolverdeling voor nodig.

Op bezoek bij scholen

Binnen Forseti houdt het team Outsourcing leerlingenvervoer zich dagelijks bezig met de uitvoering van het leerlingenvervoer voor meerdere gemeenten. Begin januari zijn we op bezoek geweest bij 3 scholen die een bestemming zijn voor leerlingen uit de gemeente Dongen. We wilden een beeld krijgen van de leerlingen die van het leerlingenvervoer gebruikmaken. Daarnaast wilden we graag met de scholen om de tafel gaan zitten om het te hebben over het leerlingenvervoer. Hoe verloopt dit binnen de school? Is er een vaste vervoercoördinator? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we nader tot elkaar komen en directe lijnen kunnen uitzetten?

Grotere rol

We bezochten 3 totaal verschillende scholen met een duidelijke eigen visie: de Bodde, de Keizer en de Auris Florant. Deze scholen zijn erg betrokken bij het leerlingenvervoer en maakten ons er weer even extra bewust van met welke kwetsbare groep we te maken hebben binnen het leerlingenvervoer. De gezamenlijke conclusie uit alle bezoeken was dat de scholen een grotere rol kunnen spelen binnen het leerlingenvervoer dan dat zij nu doen. Omdat zij hun leerlingen door en door kennen, kunnen ze goed meedenken. Bijvoorbeeld over de toe te kennen voorziening voor de leerling of hoe om te gaan met ongewenst gedrag van leerlingen in het aangepast vervoer.

Benchmark

De volgende stap was een benchmark onder 180 scholen, die een bestemming zijn voor leerlingen uit gemeenten waar Forseti het leerlingenvervoer verzorgt. Doel was een meer algemeen beeld te krijgen hoe een school aankijkt tegen het leerlingenvervoer en haar rol daarbinnen. De respons van 30 scholen gaf ons het volgende inzicht:

  • 65,71 % van de scholen geeft aan een adviserende rol te willen hebben over de indeling(zitplaatsen/combinaties) van de leerlingen in het aangepast vervoer.
  • De behoefte bestaat, onder 51,43% van de scholen, om vaste contactmomenten te hebben met gemeenten.
  • 86,21% van de scholen geeft aan dat zij een advies af kunnen geven aan de gemeente over de zelfstandigheid/zelfredzaamheid van de leerling in het vervoer.

Werksessie

Tijdens ons actualiteitenseminar bespraken we de rol van de school in een workshop met circa 60 deelnemers. Aan deze sessie werkte ook de Daniel de Brouwerschool uit Wilp mee. Deze school pakt de rol in het leerlingenvervoer actief op. Aan de hand van stellingen gingen we het gesprek aan met vervoerders en gemeenten. Daarnaast kregen zij de kans om vragen te stellen aan de directrice van de Daniel de Brouwerschool.

Duidelijkere rol voor school

We concluderen dat scholen een duidelijke rol wensen te hebben binnen het leerlingenvervoer. Daarvoor is het nodig om met elkaar in gesprek te gaan. Communicatie moet niet alleen plaatsvinden in de driehoek ouder-vervoerder-gemeente, ook de school is daaraan onlosmakelijk verbonden.

Forseti als verbindende schakel

Forseti vindt de rol van de school onderbelicht in het leerlingenvervoer. Veel problemen komen voort uit onduidelijkheid in rolverdeling en werkprocessen. Wij helpen u graag met het verbeteren hiervan en kunnen een verbindende schakel zijn tussen de betrokken actoren.

Lees hier link naar  meer over de presentatie en uitkomsten van de benchmark.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact op met ons team Outsourcing leerlingenvervoer via 073- 5231060.

 

Related Post

Terug naar overzicht