Trends in leerlingenvervoer

Redactie Forseti

Trends in leerlingenvervoer

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

We weten alles van mobiliteit, aanbestedingen en doelgroepenvervoer. En die kennis delen we graag. Dit keer duiden we vijf trends die we zien in de markt voor het leerlingenvervoer. 

1. Bevorderen zelfredzaamheid

Steeds meer gemeenten staan er voor open om zelfredzaamheid van de reiziger te bevorderen. Iets wat wij ontzettend toejuichen. Kinderen leren zo stap voor stap om vanuit het aangepast vervoer zelfstandig te gaan reizen met het openbaar vervoer. De weg naar zelfstandig reizen met het ov kan een drempel zijn voor deze kinderen. 
Zelfstandig leren reizen is iets waar deze kinderen in hun latere leven alleen maar profijt van hebben. Bijkomend voordeel is dat er iets meer ruimte komt in de bezetting van het aangepast vervoer.

2. Stimuleren eigen kracht ouders/verzorgers

In het leerlingenvervoer redeneren we veel vanuit regeltjes en processen. Als een kind aangemeld wordt voor leerlingenvervoer, krijgt hij dat vaak op alle aangevraagde dagen. Maar het zit niet in het systeem van de gemeenten om de ouders te vragen wat ze zelf kunnen betekenen in het vervoer. Wij pleiten ervoor die vraag toe te voegen aan het aanmeldformulier. Want het werkt! Ouders zijn en blijven uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het naar school gaan van hun kind, waarbij een voorziening leerlingenvervoer uiteraard wel ondersteunend kan zijn.

In Duiven en Westervoort hebben we die vraag aan de ouders gesteld op het aanmeldformulier. Het effect was dat zo’n tien procent van alle ouders hun kind dit jaar tenminste één dagdeel per week naar school brengt. Ons mobiliteitsbureau bekijkt momenteel de mogelijkheid om dit in het digitale aanvraagproces standaard te gaan verwerken.

In deze blog vertelt Wytze meer over de toename van de eigen inzet van ouders in Duiven en Westervoort.

3. Toename van het aantal hoogbegaafde leerlingen in het leerlingenvervoer.

Hoogbegaafde kinderen lopen soms vast op school. De lesstof is niet uitdagend genoeg, ze vervelen zich, vallen misschien buiten de boot en dat met alle gevolgen van dien. Speciale lesprogramma’s voor hoogbegaafde kinderen kunnen hierin uitkomst bieden. Maar die lesprogramma’s worden vaak niet door de eigen school van het kind aangeboden. Ze moeten er voor naar een andere locatie. Hoe regel je dat vervoer?

We zien steeds vaker dat er voor deze groep kinderen een aanvraag wordt ingediend voor een voorziening leerlingenvervoer.

4. Efficiency-check planning aangepast vervoer

Natuurlijk plannen vervoerders hun routes zo efficiënt mogelijk. Dit is immers afgesproken in het bestek. Toch zie je dat er in de loop van het schooljaar mutaties voorkomen die de efficiency van de planning kunnen afzwakken. Leerlingenvervoer wordt steeds meer maatwerk. Daardoor neemt het aantal mutaties ieder jaar weer toe.

Ons advies is om minimaal één keer per jaar scherp naar de planning te kijken. Denk bij deze controle bijvoorbeeld aan het aantal ingezette rolstoelbussen: gaan er meerdere naar een locatie? En kunnen die betreffende leerlingen dan niet gecombineerd worden in één enkele rolstoelbus?

5. Toename complexe casussen

Het aantal complexe aanvragen neemt toe. Neem bijvoorbeeld de stijging in de onderwijs-zorg arrangementen. Vaak zijn dit trajecten waar de grens tussen dagbesteding en onderwijs niet helemaal duidelijk is. Valt het onder de afdeling Jeugd of onder Onderwijs?

Bij dit soort aanvragen zijn diverse afdelingen binnen de gemeente èn externe instanties betrokken. Dit vergt veel onderlinge afstemming en expertise van de consulent leerlingenvervoer. Het toekennen van een voorziening leerlingenvervoer is steeds minder standaard, het is vaak maatwerk. En voor maatwerk heb je kennis en kunde nodig.

In de volgende Forseti’s Five zetten we weer 5 tips, trends of ideeën voor je op een rij. Houd hiervoor onze website en social kanalen in de gaten.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.