Blogs
06. 11. 2019

‘Hoe krijgen we leerlingen op de best passende manier op school?’

In september is Wendy van Creij gestart als consulent doelgroepenvervoer. Hiervoor heeft ze drie jaar in het speciaal onderwijs gewerkt als projectleider. Veel kennis van de doelgroep en scholen heeft ze dus al. “Ik kijk met een hele andere bril naar de leerlingen en scholen omdat ik er al bekend mee ben.”

“Toen ik besloot dat ik iets anders wilde doen, zag ik deze vacature bij Forseti voorbij komen. Leerlingenvervoer kende ik natuurlijk wel, maar vooral vanaf de zijlijn. De associatie met de taxi’s ligt voor de hand, maar dat is slechts een deel van doelgroepenvervoer. Tijdens het gesprek was er meteen een klik met de visie van het bedrijf en de mensen die er werken.”

Wat doe je bij Forseti?

Als consulent doelgroepenvervoer is Wendy werkzaam in het team Outsourcing binnen Forseti. Met opdrachtgevers zoals gemeenten, regio’s en zorginstellingen.“De eerste weken dacht ik: ‘jeetje wat veel allemaal’. Ik wist niet eens waar ik een pen kon halen. Laat staan dat ik wist hoeveel gemeenten gebruik maken van outsourcing. Na twee maanden zit de basis er gelukkig wel in.”

“Binnen het team Outsourcing houden we ons voornamelijk bezig met het beoordelen of er wel of geen recht is op leerlingenvervoer in de breedste zin van het woord. Mensen denken vaak aan aangepast vervoer zoals de taxi(bus) of speciale schoolbus, maar dat is slechts een deel van de mogelijkheden. Je hebt ook het openbaar vervoer, de fiets of onder begeleiding van ouders reizen. Mocht een leerling daar de mogelijkheden niet voor hebben vanwege een beperking dan kijken wij verder op welke voorziening recht is.”

Waar krijg je energie van?

“Een heel mooi stuk van ons vak vind ik dat we per leerling bekijken welke optie binnen het doelgroepenvervoer het meest aansluit. Daarbij kijken we ook naar de zelfredzaamheid van de leerling.”
“Hoe krijgen we een groep leerlingen die nu in de taxi zitten, uit die taxi? Vooral bij de leerlingen die al wat ouder zijn, kijken we of er mogelijkheden zijn om ze zelfstandig te gaan reizen. Dan kunnen we ze ook echt iets gaan meegeven waar ze de rest van hun leven plezier van hebben.”

“Zelfredzaamheid vinden wij dus erg belangrijk en stimuleren wij ook bij onze opdrachtgevers. We hebben bijvoorbeeld in de gemeente Dongen een pilot opgestart om leerlingen zelfstandig te leren reizen. Naar aanleiding van een informatiebijeenkomst hebben een aantal ouders en leerlingen zich hiervoor aangemeld en zijn inmiddels van start gegaan. Binnen een paar dagen belde er al een ouder met het bericht dat hun kind in de middag niet meer met de taxi mee gaat, maar zelf naar huis komt met het openbaar vervoer. Dit zijn leerlingen die recht hebben op taxivervoer, maar dankzij de pilot de kans hebben gekregen om op een andere manier te leren reizen. Voor alle betrokkenen een mooi resultaat en erg belangrijk voor het zelfvertrouwen en de toekomst van het kind. Ik word daar heel enthousiast van!”

Jouw toekomst bij Forseti

“Ik zie mezelf straks vooral bezig zijn met de aanvragen en beschikkingen, maar met de focus op hoe we leerlingen hun zelfstandigheid kunnen vergroten. Dit past helemaal in mijn straatje. Voordat ik in het speciaal onderwijs terecht kwam heb ik als telefoniste, teamleider en supervisor bij een callcenter gewerkt. Ik heb veel profijt van die tien jaar ervaring. Helemaal als ik straks de inhoud van het doelgroepenvervoer beter onder de knie heb. Laat mij die ouders maar bellen, dat vind ik echt leuk om te doen.”

“Een zorg voor de toekomst zijn de diverse bezuinigingsdoelstellingen waar onze opdrachtgevers mee te maken hebben. Aan de ene kant kost het doelgroepenvervoer veel geld, maar aan de andere kant is er ook sprake van wetgeving waaraan gehouden moet worden. Dit is iets waar binnen Forseti en het team Outsourcing continue aandacht voor is.”

“Ik denk dat als je objectief blijft beoordelen of iemand wel of geen recht heeft op aangepast vervoer, dat je daarmee ook de doelgroep helder maakt. Wie het écht nodig heeft, moet het ook krijgen. Het is gewoon erg belangrijk om per leerling goed de mogelijk- en onmogelijkheden af te wegen, zodat de best passende vorm van leerlingenvervoer toegekend kan worden. Hoe moeten deze leerlingen anders blijven deelnemen aan sociale projecten als ze niet eens naar school kunnen?”

Terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *