Forseti neemt leerlingenvervoer gemeente Neder-Betuwe uit handen

Redactie Forseti

Forseti neemt leerlingenvervoer gemeente Neder-Betuwe uit handen

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Vanaf 1 februari verzorgt Forseti het leerlingenvervoer voor de gemeente Neder-Betuwe. Een logische stap, gezien de positieve ervaringen van buurgemeente Tiel. De gemeente zocht een structurele oplossing voor de uitvoering van het leerlingenvervoer en koos op basis van deze referentie voor outsourcing. 

Linda, consulent bij Forseti en ervaren in het coördineren van leerlingenvervoer, vertelt hoe deze samenwerking tot stand kwam en hoe Forseti zich de afgelopen maanden heeft voorbereid op een soepele overgang. 

Van tijdelijke oplossing naar structurele aanpak 

Afgelopen zomer vertrok de medewerker die het leerlingenvervoer binnen de gemeente coördineerde onverwachts. Twee collega’s namen de taken over, naast hun eigen werk. Dat was een tijdelijke oplossing, maar geen structurele. De gemeente Neder-Betuwe zocht een partij die het proces volledig kon overnemen en tegelijkertijd soepel liet verlopen. 

De keuze voor Forseti werd mede ingegeven door de samenwerking met de gemeente Tiel, waar Forseti al jaren verantwoordelijk is voor het leerlingenvervoer. De positieve ervaringen daar gaven Neder-Betuwe het vertrouwen om ook voor outsourcing te kiezen. 

Volledige ontzorging door Forseti 

Vanaf 1 februari neemt Forseti de volledige uitvoering van het leerlingenvervoer op zich. De front-office van Forseti fungeert als het eerste aanspreekpunt voor ouders en de gemeente en behandelt telefoontjes en e-mails, terwijl de consulenten zich richten op het beoordelen van binnenkomende aanvragen. 

Linda beoordeelt dagelijks aanvragen voor leerlingenvervoer en bepaalt op basis van de gemeentelijke verordening en de opgevraagde informatie of een leerling recht heeft op een vorm van leerlingenvervoer. Samen met haar collega’s van het Mobiliteitsbureau zorgt ze ervoor dat dit proces zorgvuldig en volgens de juiste richtlijnen verloopt. Wil je weten hoe een werkweek van een consulent eruitziet? Lees hier meer over de week van Linda. 

“Als consulent werk ik nauw samen met onze front office om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt,” vertelt Linda. “We kennen de regio goed en weten waar we rekening mee moeten houden. Onze ervaring in andere gemeenten helpt om snel in te spelen op vragen en uitdagingen.” 

Een zorgvuldige voorbereiding 

Een goede start begint met een gedegen voorbereiding. “We zijn sinds november bezig met de overgang: systemen inrichten, testen en afspraken maken met de gemeente,” legt Linda uit. “We willen dat ouders en leerlingen zo min mogelijk merken van de verandering.” 

Door de samenwerking met Forseti kan de gemeente Neder-Betuwe rekenen op een professionele en gestructureerde aanpak. De overeenkomst loopt in eerste instantie drie jaar, tot februari 2028. Linda kijkt ernaar uit om met het team de dienstverlening verder te optimaliseren: “We blijven continu kijken hoe we het leerlingenvervoer nog beter kunnen organiseren.” 

Meer weten over outsourcing en detachering in het doelgroepenvervoer? Lees hier hoe Forseti kan helpen. 

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.