Dynamisch contractbeheer bij zorginstelling Odion

Redactie Forseti

Dynamisch contractbeheer bij zorginstelling Odion

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Odion wilde het zorgvervoer van en naar hun 63 locaties beter in beeld krijgen. Dynamisch contractbeheer geeft dat inzicht. Forseti helpt bij de implementatie en het verdere contractmanagement.

Odion helpt zo’n 1750 kinderen en volwassenen met een beperking om iedere dag zo fijn mogelijk te maken. De organisatie heeft 63 locaties voor wonen, logeren, dagbesteding en behandeling. Welk vervoer rijdt er van en naar die locaties, hoe is dat geregeld en welke kosten zijn daarmee gemoeid? Die vragen speelden bij organisatie. Sinds februari 2022 helpt Forseti zorginstelling Odion met dynamisch contractbeheer.

Inzicht in data

Elke locatie van Odion regelt zelf het vervoer van cliënten. Wij implementeerden de tool Smartwheels zodat alle locaties op eenzelfde manier het vervoer kunnen regelen. Daarbij komt dat de data die dit oplevert, inzichtelijk zijn. Op die manier zie je ook waar stappen gezet kunnen worden in kostenbesparing of efficiëntie. Waar Odion eerst afhankelijk was van de data van de vervoerder zijn ze nu zelf baas over de data, en dat geeft fijne inzichten

Niet alleen data over hun eigen vervoer zijn interessant voor zorginstellingen. Met een benchmark hebben we Odion meer inzicht gegeven in de wereld van vervoer. Hoe zit het bij andere zorginstellingen? Deze data geven de context die nodig is om beslissingen te nemen en plannen te maken.

Zo wordt vervoer voor Odion een hoofdzaak, in plaats van een bijzaak.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.