haltetaxiRRReis: Een welkome aanvulling op het ov in Gelderland

Redactie Forseti

haltetaxiRRReis: Een welkome aanvulling op het ov in Gelderland

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Sinds 3 april 2022 is de provincie Gelderland met haltetaxiRRReis een stap verder in het vinden van de optimale mix van vast ov met dienstregeling en flexibel vraaggestuurd vervoer.

Vanuit Forseti was Daan Stevens betrokken bij de voorbereidingen en ook tijdens de aanbesteding ondersteunde hij samen met Otto Cazemier van onze zusterorganisatie Mobycon de provincie. Dat we daarna ook de implementatie mocht begeleiden maakte het verhaal compleet.

Een welkome aanvulling op het ov

Denk aan de verpleegster die na haar dienst slechts een deel van haar reis met het ov terug naar huis kan maken, de senior waarvoor de fiets geen optie is, of de tijdelijke bewoner van één van de vele Gelderse campings die niet met een lijnbus wordt aangedaan. De vele soorten individuen die niet rendabel genoeg zijn voor een grote bus. 

Reguliere treinen en lijnbussen kunnen nu eenmaal niet overal zijn. De flexibiliteit van ov kent grenzen, de vele voetnoten met uitzonderingen in de dienstregeling ten spijt. Juist hier moet haltetaxiRRReis een welkome aanvulling bieden, complementair aan ov.

Inmiddels zijn de eerste ervaringen van reizigers binnen.
Lees hier hoe Rika het reizen met haltetaxiRRReis ervaart.


Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.