Erika Damen: 'Chaos stroomlijnen om alles goed geregeld te hebben? Daar doe ik het voor'

Redactie Forseti

Erika Damen: 'Chaos stroomlijnen om alles goed geregeld te hebben? Daar doe ik het voor'

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

In maart startte Erika Damen als consulente doelgroepenvervoer. Om het vak goed te leren startte ze eerst op  de Front Office. Het doel is om vanuit hier de basis goed te leren om straks de functie consulente leerlingenvervoer goed te kunnen uitvoeren. “Ik wist dat doelgroepenvervoer bestond, ik zie de busjes regelmatig rondrijden. Maar ik had geen idee van hoeveel erbij komt kijken. Daar sta je niet bij stil. Na diverse commerciële functies is het fijn om iets te kunnen betekenen voor mensen die het hard nodig hebben.”

Vanaf dag 1 voelt mijn start bij Forseti erg goed. Het voelt alsof ik in een warm bad terecht gekomen ben. Een warm bad met korte lijntjes en altijd wel iemand waarbij ik terecht kan. Ondanks al het thuiswerken heb ik op één persoon na iedereen een keer in het echt gezien.”

Starten op de frontoffice

“Ik ben aangenomen voor de functie consulente. De komende maanden werk ik nu voornamelijk op de frontoffice om te kijken wat er allemaal bij komt kijken. In het begin kijk ik veel met Bonnie en Maike mee, daarna mag ik zelf aan de slag en kijken zij met mij mee of alles goed verloopt.

Het is de bedoeling dat ik na de zomervakantie mijn rol als consulente oppak. Nu ben ik op de frontoffice onder andere verantwoordelijk voor het aannemen van binnenkomende telefoontjes, het opvragen van documenten en het compleet maken van aanvragen zodat deze beoordeeld kunnen worden. Als consulente zal ik de daadwerkelijke beoordeling doen van de aanvragen.”

Er komt veel kijken bij leerlingenvervoer

“Natuurlijk wist ik wel van het bestaan van leerlingenvervoer, ik zie de busjes regelmatig rijden. Nu kom ik er pas achter wat er allemaal bij komt kijken. Daar sta je normaal gesproken niet bij stil. Hier op de frontoffice zie ik wat voor belasting het kan zijn voor de ouders om alles te regelen. En welke verhalen er achter de aanvragen zitten. 

Als moeder van twee gaat het me niet in de koude kleren zitten. Het doet pijn in het moederhart om verhalen over uithuisplaatsing en nog extremere situaties te horen. Het is fijn dat we de wereld voor het kind dan zo goed mogelijk door kunnen laten draaien.”

Alles gestroomlijnd met een beetje chaos

“De meeste energie krijg ik als alles gestroomlijnd verloopt. Als we met het team voor elkaar krijgen wat we samen voor ogen hadden. We hebben vaak te maken met strakke deadlines. Een kindje dat uit huis geplaatst moet worden wil je niet een dag laten wachten. Die chaos stroomlijnen en aan het einde van de dag alles goed geregeld hebben? Daar doe ik het voor.”

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.