De week van Daan

Redactie Forseti

De week van Daan

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Daan begon vlak voordat corona uitbrak in Nederland bij Forseti als strategisch adviseur vervoer. Een vreemde tijd om te starten met een nieuwe baan. Gelukkig kon hij nog net even met iedereen kennismaken voordat thuiswerken het nieuwe normaal werd. In dit artikel neemt Daan je mee in zijn werkweek en zijn werkzaamheden.

Meer afwisseling

Doe mij maar weer wat vaker afspraken buiten de deur. Na corona verwacht ik dat wel vaker af te wisselen met thuiswerken. Die afwisseling lijkt me perfect, ik heb ook voordelen leren kennen van thuiswerken. Zonder haast de kinderen naar school brengen, dan mail wegwerken of een videocall en pas na de spits een keer vertrekken. Inmiddels kan iedereen met één druk op de knop videobellen. Vakinhoudelijk is dit natuurlijk ook een hele interessante periode.

Gelderland

Mijn week ziet er eigenlijk elke week anders uit. De grotere projecten kennen vaak wel een aantal standaard momenten, zoals de overleggen met de provincie Gelderland (woensdag) en met de provincie Zeeland (donderdag). Twee hele verschillende projecten met als gemene deler de integratie van ov, doelgroepenvervoer en flexibel vervoer. De werkzaamheden lopen de hele week door elkaar, daarom is het fijn om toch een aantal vaste momenten in de week te hebben. 

In de provincie Gelderland is het nu mogelijk dat reizigers zonder indicatie met een apart tarief mee kunnen reizen met het ov-vangnet, een taxisysteem. We zijn nu de mogelijkheden voor een opvolger aan het verkennen, de zogenaamde Hubtaxi. 

Dit is een traject dat we samen met Mobycon oppakken. Samen werken we het vervoerconcept verder uit. We begeleiden de provincie en de zes regio’s in Gelderland om daar samen uit te komen. Het deur-deur vervoer heeft de afgelopen jaren weinig innovatie doorgemaakt door allerlei begrijpelijke redenen.

We zoeken nu een organisatievorm die in staat is een moderner systeem uit te rollen en door te ontwikkelen. Dat is af en toe koorddansen met alle belangen van 51 gemeentebesturen, 6 regio’s en 1 Provincie. Het klinkt cliche, maar uiteindelijk hebben we gewoon 1 gezamenlijk belang, dat van de reiziger. Samenwerking is van belang om in de toekomst goede stappen te maken naar meer ontschotting.

Zeeland

Ook voor de provincie Zeeland werk ik aan een project dat om samenwerking draait tussen de regio’s en Provincie, samen met Jacky en in combinatie met collega’s van Mobycon. In Zeeland kijken we hoe al het collectieve vervoer anders georganiseerd kan worden. De huidige Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland is een publieke regiecentrale die de afgelopen jaren stapje voor stapje is uitgebreid.

Nu dient zich de vraag aan of deze centrale klaar is om een grotere rol op zich te nemen om al het vervoer in Zeeland te beheren en regisseren, misschien ook zelfs de vaste ov-lijndiensten. Het leuke van deze opdracht is dat het vooral draait om het bezoeken van andere regio’s. Door langs te gaan bij andere provincies en vergelijkbare regio’s (o.a. Groningen- Drenthe, Drechtsteden, Twente, Gooi- en Vechtstreek en in het buitenland zoals in Vlaanderen en Denemarken hebben we heel veel input opgehaald. Super interessant en leerzaam.

Door Corona moest het allemaal online, maar dat ging eigenlijk prima. Uiteindelijk vertalen we alle input naar scenario’s voor Zeeland, waar de bestuurders zich vervolgens over mogen buigen.

Rest van de week is snel gevuld…

… met de werkzaamheden voor mijn andere projecten voor de provincie Noord-Brabant, en enkele gemeenten. Van kostenbesparing, tot aan pilots voor ovflex- taxi’s en van de uitbreiding van een vraaggestuurd systeem tot het uitvoeren van simulaties. Het steeds werken voor andere opdrachtgevers maakt het afwisselend en leerzaam.

Waar ik het voor doe…

… is een eindproduct met een duidelijke verbetering voor klanten. Voor de opdrachtgever, maar vooral ook voor de reiziger. Het geeft me een kick als ik kan bijdragen aan vernieuwing. Tenzij blijkt dat de bestaande aanpak het beste is, maar dat is meestal niet zo. De enige constante die er is, is dat de wereld steeds verandert.

Hopelijk komt de sector goed door de coronaperiode heen. Corona heeft ook geleerd dat beter spreiden en selectiever reizen mogelijk is. Teruggaan naar het oude normaal zou daarom een gemiste kans zijn.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.