Zo maak je duurzaam doelgroepenvervoer mogelijk in jouw gemeente

Redactie Forseti

Zo maak je duurzaam doelgroepenvervoer mogelijk in jouw gemeente

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Het lijkt een trend te zijn om elektrische voertuigen in te zetten voor doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer moet namelijk duurzamer en kleinschaliger. 

Maar zijn elektrische voertuigen wel dé oplossing? Is het niet te kort door de bocht? Wat kan een vervoerder nog meer doen om duurzamer vervoer aan te bieden? En is het wel aan de vervoerder om hierover na te denken?

Dit artikel gaat over de relatie tussen gemeente en vervoerder. En de ruimte die er moet zijn om verder te kijken. Out of the box denken. Elkaar uitdagen. Met een gezamenlijke ambitie.

Contractmanager Ronald Derks is bij Forseti dagelijks bezig met vraagstukken over duurzaam doelgroepenvervoer. Marco Fossen is vanuit zijn rol bij Total Nederland hoofdzakelijk actief binnen aanbestedende diensten om te helpen bij het verduurzamen van mobiliteitsvraagstukken. Samen met hen kijken we naar de huidige stand van zaken en de stappen die we moeten nemen samen.

Zoals we eerder in deze blog ook al aanhaalden, tekende Forseti in 2018 een convenant waarin diverse partijen met elkaar hebben afgesproken dat doelgroepenenvervoer vanaf 2025 volledig zero emissie is. Met ondertekening van deze overeenkomst draagt Forseti bij aan een verantwoorde besteding van publieke middelen in het vervoer.

Zijn elektrische voertuigen de oplossing?

Volgens Marco zijn elektrische en waterstof voertuigen dé oplossing. Maar in veel gevallen zijn deze voertuigen op dit moment nog niet de best passende oplossing.

Zero emissie klinkt mooi, maar dan moet het wel kunnen natuurlijk…

Er is namelijk nog niet overal een elektrisch alternatief voor. Ronald noemt rolstoelvervoer als voorbeeld:

“Er is op dit moment geen elektrisch voertuig om meerdere rolstoelen mee te vervoeren. Je kunt je voorstellen dat een busje met rolstoelen al snel zwaar wordt. Een elektrische variant zou nog zwaarder zijn met de benodigde accu’s. Nu is dat nog niet zo’n probleem, alleen is het busje inmiddels wel te zwaar geworden om met een gewoon rijbewijs te mogen rijden. Hierdoor kunnen taxichauffeurs niet op deze voertuigen rijden.”

Marco over deze situatie: “Voor goederenvervoer geldt een vrijstelling van rijbewijs C voor nul-emissie-bestelwagens. Dit geldt voor wagens zwaarder dan 3.500 kg, maar lichter dan 4.250 kg. Deze vrijstelling geldt helaas niet voor personenvervoer. Echt een gemis, want juist in een branche die wil verduurzamen moet een dergelijke vrijstelling gelden. Op deze manier zadel je taxibedrijven op met een probleem en loopt de verduurzaming een vertraging op.”

Van high, naar low, naar zero

In Nederland betekent zero emissie dat er geen uitstoot is aan de uitlaat. Elektrisch rijden is zero emissie als we deze TTW (Tank To Wheel) methode aanhouden. Bij deze benadering wordt niet meegenomen hoe de energie om het voertuig aan te drijven tot stand is gekomen. Neem je de bron van de energie wel mee (Well To Wheel of WTW) in de bepaling of iets wel of niet zero emissie is, dan kan de werkelijkheid anders zijn.

De auto van Marco rijdt bijvoorbeeld op groengas. Dit gas kan worden gemaakt van groente-, fruit- en tuinafval, rioolslib en mest. Bij verbranding in de auto komt er nog altijd CO2 vrij, maar omdat de CO2 eerder door bijvoorbeeld het groenafval is opgenomen is het nagenoeg klimaatneutraal. Ook de uitstoot van luchtvervuilende emissies is beperkt. Zo zie je dat de TTW of WTW benadering veel uitmaakt of iets daadwerkelijk zero emissie is.

Zero emissie is het doel. Elektrisch en waterstof zijn de oplossing, maar nu nog niet in alle gevallen haalbaar en betaalbaar. Laten we daarom in stapjes duurzamer worden. Van high, naar low, naar zero. Nu rijden we voornamelijk nog op fossiele brandstof. Een stap in de juiste richting is kiezen voor hernieuwbare energie. Groengas bijvoorbeeld en waar het nu al wel kan elektrisch en waterstof.

Samen naar een passende samenwerking

Om stappen te maken van high naar zero moeten gemeenten in hun aanbestedingen in ieder geval duurzame brandstoffen opnemen. Hoe duurzamer de aangeboden brandstof, des te meer punten de vervoerder toegekend krijgt. Op die manier werk je samen naar een passende samenwerking en duurzamer doelgroepenvervoer.

Natuurlijk verdient de vervoerder de meeste punten door waterstof en/of elektrisch aan te bieden. Maar door de aanbesteding open te zetten voor andere duurzame brandstoffen ontstaat er ruimte voor de vervoerder om mee te denken.

Volgens Marco moet duurzaamheid in een aanbesteding vertegenwoordigd worden door minimaal 30% van de punten.

Zero emissie doelgroepenvervoer in 2025

Het is onmogelijk om van vandaag op morgen zero emissie doelgroepenvervoer aan te kunnen bieden. Maar dat betekent niet dat er geen stappen gezet kunnen worden.

Door in gesprek te gaan met vervoerders en ze de ruimte te geven om mee te denken over een passende oplossing komen we weer een stuk dichterbij het einddoel: zero emissie doelgroepenvervoer in 2025.

 

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.