Zelfredzaamheid bevorderen in Gemeente Dongen

Redactie Forseti

Zelfredzaamheid bevorderen in Gemeente Dongen

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

In 2021 hebben we voor de gemeente Dongen een eerste pilot opgezet met de Voor Elkaar Pas van Arriva. Een project om de kinderen in het leerlingenvervoer zelfstandig te leren reizen met het ov. Ouders worden hierbij nauw betrokken.

Vooraf bepaalde ons mobiliteitsteam samen met de gemeente de kaders. Ook maakten ze duidelijke afspraken. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de leerling na het project helemaal zelfstandig kan reizen? Mag er dan nog een toekenning binnen leerlingenvervoer afgegeven worden?

Selecteren en organiseren

Omdat niet iedere leerling zelfstandig kan leren reizen, heeft ons mobiliteitsteam eerst een selectie van de leerlingen gemaakt die in aanmerking komen voor het project. Vervolgens hebben we de scholen en ouders benaderd met informatie en ze uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst.

De bijeenkomst organiseerden we samen met Arriva, nadien hebben we bij ouders gepeild of ze interesse hebben in de pilot. Tijdens verschillende evaluatiemomenten checken we de ervaring bij ouders en leerlingen. 

De toekenning aangepast vervoer blijft tijdens de pilot doorlopen. Zo zijn de leerlingen vrij om te oefenen wanneer het hun uitkomt.

Inmiddels is ook een tweede pilot succesvol afgerond en werken we aan een nieuwe.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.