Opstellen reizigersprofiel Arnhem Nijmegen

Redactie Forseti

Opstellen reizigersprofiel Arnhem Nijmegen

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

In het reizigersprofiel staat alles wat voor de gebruiker van vervoer van belang is om te weten hoe kwalitatief goed vervoer aan te kunnen bieden. Dat kan een rit met doelgroepenvervoer zijn, dan is het goed om te weten of iemand met een hulpmiddel reist bijvoorbeeld. Maar het kan ook verwijzen naar openbaar vervoer.

Voor dat laatste moet het aanbod van het openbaar vervoer passen bij de mogelijkheden van de reiziger. Wij hebben samen reizigers en consulenten een nieuw profiel opgesteld voor de samenwerkende gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen. Met elkaar zijn de uitgangspunten vastgesteld en daarna de inhoudelijke aspecten. Ook de manier waarop nieuwe toepassingen zoals een ov-advies of het aanbieden van een alternatief tijdstip zijn uitgebreid besproken.

Juist door daar met reizigers over in gesprek te gaan ontstaat een goed beeld van de behoefte maar ook van de beelden die reizigers hebben over alternatieven. Soms zijn er heel specifieke zaken waar reizigers behoefte aan hebben, daar kom je echt alleen achter door met reizigers in gesprek te gaan.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.