Openbaar vervoer onder de loep: Waarin verschillen Denemarken en Nederland?

Redactie Forseti

Openbaar vervoer onder de loep: Waarin verschillen Denemarken en Nederland?

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Lynn Visser studeert Bestuurskunde & Overheidsmanagement in Den Bosch. Begin dit jaar startte haar afstudeerstage bij Forseti met het doel om de wereld van mobiliteit beter te leren kennen.

Helemaal nieuw is ze niet met het onderwerp mobiliteit. Naast haar studie werkt ze namelijk op de regiecentrale van innovatieve dienstverlener in de mobiliteit, Qarin, waar ze zich bezighoudt met allerlei projecten die gericht zijn op het verbeteren van mobiliteit. Haar werkzaamheden hebben betrekking tot het monitoren en bijsturen van processen voor de uitvoering van onder andere haltetaxiRRReis en NS Reisassistentie.

Alles leren

“Ik wilde graag afstuderen op het gebied van mobiliteit,” zegt Lynn. “Eerst heb ik zelf onderzoek gedaan naar wat er mogelijk was met mijn studie. Via mijn bijbaan bij Qarin kwam ik in contact met Daan en Harald van Forseti. Zo is het balletje uiteindelijk gaan rollen. Samen met Daan heb ik een opdracht geformuleerd voor mijn afstuderen hier.

Mobiliteit is een enorm breed begrip, dat heb ik de afgelopen maanden wel geleerd. Bij Forseti gaat het over doelgroepenvervoer, leerlingenvervoer, openbaar vervoer, noemt maar op. Het is ontzettend veel, maar ik wil alles leren.”

Hoe is het ov organisatorisch geregeld?

Nederland en Denemarken organiseren het openbaar vervoer op een net wat andere manier. Interessant is met name hoe men verschillend omgaat met de onrendabele lijnen en het sociale aspect van bereikbaarheid. Een thema dat ontzettend actueel is in Nederland. Het hoofddoel van mijn onderzoek is de verschillen te achterhalen. En wat zeggen die verschillen? Zorgen ze voor andere afwegingskaders?

In Denemarken lijkt het erop dat de scheiding tussen ov en doelgroepenvervoer minder hard is dan in Nederland. Gemeenten hebben in Denemarken vaak nog apart zeggenschap over lokale lijnen en hebben daar eigen budget voor. Daarnaast gaan ze net als in Nederland over het doelgroepenvervoer. Worden er andere afwegingen gemaakt door deze andere manier van organiseren? Daar wil ik achter komen.”

Waar staan we nu?

Momenteel is Lynn nog volop bezig met haar onderzoek. Ze heeft recent een plan van aanpak ingeleverd. Ondertussen gaat ze verder met de deelvragen en hoopt ze heel hard dat het mogelijk is om naar Denemarken te gaan om het openbaar vervoer daar in de praktijk te ervaren. Lynn: “Dat zou het onderzoek natuurlijk alleen maar ten goede komen. De contacten zijn al goed vanwege de studiereis die Forseti vorig jaar organiseerde. De Denen komen dit jaar ook naar Nederland en dan wil ik mijn onderzoek ook aan hen presenteren. Begin juni dit jaar moet het onderzoek klaar zijn.”

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.