Aanbesteding Vervoercentrale en Vervoer Stedendriehoek

Redactie Forseti

Aanbesteding Vervoercentrale en Vervoer Stedendriehoek

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Per 1 januari 2017 hebben de zes Gelderse regio’s in de vervoerstaak van Regiotaxi Gelderland overgenomen. Eén van deze regio’s is de regio Stedendriehoek.

De regio Stedendriehoek bestaat uit de deelnemende gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen. Deze regio heeft ervoor gekozen om een publieke regiecentrale op te richten. Deze centrale is sinds augustus 2016 operationeel onder de naam PlusOV. Samen met PlusOV is een aanbestedingsstrategie opgesteld, waarbij op ons advies is gekozen voor een drietal volgtijdelijke aanbestedingen. Dit omdat er sprake was van verschillende contracten in de regio en de diverse vervoersvormen gefaseerd ingevoerd worden. De eerste inkoopronde betrof de inkoop van vervoerscapaciteit (voertuigen met chauffeurs) voor het leerlingenvervoer en dagbestedingsvervoer van de gemeente Apeldoorn. Dit vervoer is op 1 augustus 2016 van start gegaan. Gedurende de implementatie van dit vervoer is de tweede inkoopronde gestart: de inkoop van vervoerscapaciteit voor het vraagafhankelijke vervoer van de deelnemende gemeenten. Deze inkoopronde is ook afgerond en het vervoer is per 1 januari 2017 gestart. Benodigde vervoerscapaciteit voor het leerlingenvervoer van alle deelnemende gemeenten is ingekocht in de derde inkoopronde. Deze overeenkomsten gaan van start met ingang van het schooljaar 2017-2018. Forseti is betrokken bij alle inkooprondes en begeleidt PlusOV met de gehele aanbestedingsprocedures. PlusOV heeft de intentie om per 1 augustus 2019 contracten te hebben afgesloten voor alle vervoersvormen.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.