Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Redactie Forseti

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Paul Moltmaker, beleidsadviseur onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer, licht toe hoe die samenwerking in de praktijk uitpakt.

Van eigen uitvoering naar outsourcing

De samenwerking begon toen de collega die het leerlingenvervoer intern regelde met pensioen ging. Haarlem stond voor de keuze: een nieuwe medewerker aannemen of het werk uitbesteden. Er werd gekozen voor outsourcing om de kwetsbaarheid van de organisatie te verkleinen en de continuïteit te waarborgen. Paul: “Voorheen bleef een vraag soms liggen als ik of mijn collega afwezig was. Nu wordt het altijd opgepakt, ook bij ziekte of verlof.”

Naadloze dienstverlening voor inwoners

Voor inwoners verloopt het proces zoals ze gewend zijn. Aanvragen lopen via het gemeentelijke portaal en worden digitaal verwerkt in Regel Dit. Het systeem geeft direct een eerste indicatie van de uitkomst en zorgt dat alle documenten compleet zijn voordat een aanvraag wordt beoordeeld.

Paul kan zelf in het systeem werken, maar schakelt vaak met Nikki van Luijk, die er dagelijks mee werkt en “ermee kan lezen en schrijven”. Voor strategische onderwerpen zoals verordeningen en aanbestedingen heeft Haarlem direct contact met Natasja Govers.

Landelijke kaders plus ‘couleur locale’

Forseti combineert kennis van landelijke wet- en regelgeving met de specifieke keuzes die Haarlem in de eigen verordening heeft gemaakt. Paul noemt dat de ‘couleur locale’: de lokale inkleuring die het beleid uniek maakt.

Zo hanteert de gemeente bijvoorbeeld een aparte regeling voor stagevervoer die niet in de modelverordening voorkomt, evenals eigen interpretaties rond de toepassing van kilometergrenzen. Deze keuzes zijn vaak het resultaat van politieke besluitvorming en hebben direct invloed op de beoordeling van aanvragen. Omdat Forseti ook deze ‘couleur locale’ goed kent en meeneemt in de uitvoering, sluiten beoordelingen altijd aan bij het Haarlemse beleid én de wettelijke kaders.

Dossiervorming, bezwaar en korte lijnen

Een belangrijk voordeel van de samenwerking is de complete en zorgvuldige dossiervorming. Bij een bezwaar verzamelt Forseti alle stukken en stelt een compleet dossier samen, dat naar juridische zaken gaat. Op basis daarvan schrijft Paul het verweerschrift. Dat scheelt veel uitzoekwerk en zorgt dat de onderliggende informatie altijd direct compleet is.

De samenwerking is bovendien ingericht op snelle afstemming: Nikki voor uitvoering en systeemvragen, Natasja voor strategische en beleidsmatige zaken. Zo blijft de gemeente aan zet op beleid, terwijl de uitvoeringslast laag blijft.

Haarlem, Zandvoort en regionale dynamiek

Haarlem kent relatief veel specialistische scholen en ontvangt daardoor leerlingen uit omliggende gemeenten. Zandvoort, waarmee Haarlem ambtelijk samenwerkt, ziet juist veel uitstroom richting Haarlem. Dat vraagt om een consequente toepassing van lokale regels en goede afstemming over grensgevallen, zoals discussies rond afstandscriteria.

Focus op zelfredzaamheid

In de Haarlemse verordening is ruimte opgenomen om zelfredzaamheid bij leerlingen te stimuleren. De gemeente verkent momenteel met aanbieders welke oplossingen het beste werken. Kleine stappen zijn al winst: als een leerling één dag per week zelfstandig kan reizen, is dat een belangrijke vooruitgang.

Aan de slag met outsourcing

Paul raadt andere gemeenten aan om bij outsourcing altijd een intern aanspreekpunt te houden dat inhoudelijk kan meedenken. Voor kleinere organisaties is de meerwaarde groot: minder kwetsbaar, voorspelbare doorloop en meer tijd voor beleid.

Wil je weten wat outsourcing voor jouw gemeente kan betekenen? Lees meer op onze productpagina Outsourcing Leerlingenvervoer.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.