Twintig jaar Forseti: van flexpool naar Mobiliteitsbureau

Redactie Forseti

Twintig jaar Forseti: van flexpool naar Mobiliteitsbureau

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

In twintig jaar is Forseti uitgegroeid tot dé partner voor gemeenten op het gebied van mobiliteit. Het Mobiliteitsbureau speelt daarin een centrale rol. Wat ooit begon als een kleine flexpool, is vandaag een betrouwbare schakel voor complexe uitdagingen. Dit artikel neemt je mee door de geschiedenis, de huidige rol en de toekomstvisie van het Mobiliteitsbureau.

Joanita en Natasja zijn twee van de drijvende krachten achter het Mobiliteitsbureau. Ze delen hun ervaringen over het ontstaan van het bureau, wat hen uniek maakt en waar ze in de toekomst naartoe willen.

De start: meer dan ad-hoc ondersteuning

Het Mobiliteitsbureau ontstond uit de behoefte van gemeenten aan tijdelijke ondersteuning. Forseti sprong in met een flexpool, waarbij medewerkers op locatie hielpen met het afhandelen van aanvragen van het leerlingenvervoer. Joanita herinnert zich de eerste opdrachten van ruim 10 jaar geleden nog goed: “In de gemeente Haarlem ontdekten we hoe effectief het is om op afstand te werken. Dat gaf ruimte om steeds meer gemeenten te helpen.”

Na Haarlem volgden andere opdrachten, zoals bij de gemeente Dongen en Capelle aan den IJssel. Nu werken wij met softwaresystemen die geheel ingericht zijn op onze werkzaamheden, maar dit stond in de beginperiode nog in de kinderschoenen. Door de ervaring die wij al snel opdeden hebben wij mee kunnen werken aan de verdere professionalisering en inrichting van systemen. De efficiency is in de loop der jaren behoorlijk toegenomen. Het succes en de groei zorgden ervoor dat Forseti in Den Bosch een eigen werkruimte kreeg. Dit was het startschot voor verdere professionalisering.

Vandaag: maatwerk en menselijkheid

Het Mobiliteitsbureau is inmiddels een onmisbare partner voor gemeenten. Het team, bestaande uit frontoffice, consulenten en kwaliteitsmedewerkers, biedt maatwerk op elk niveau. “We zijn veel meer dan een administratieve afdeling. Van aanvragen beoordelen tot klachtenbeheer en beleidsadvies – we schakelen snel en bieden oplossingen die passen,” vertelt Joanita.

Flexibiliteit is een kernwaarde, en dat bleek duidelijk tijdens de coronapandemie. Binnen een dag schakelde het team over op werken vanuit huis. Hoewel scholen dicht gingen, waren er in sommige (crisis)situaties toch kinderen die naar school moesten. Dit vergde nauwe afstemming met gemeenten, vervoerders en ouders. In no time stond het nieuwe werkproces, waardoor iedereen zijn rol snel weer kon oppakken. “Die snelheid en flexibiliteit maakt ons sterk,” zegt Natasja.

Ook de komst van mensen uit Oekraïne vroeg om snelle actie. Gemeenten schakelden het Mobiliteitsbureau in om kinderen naar taalonderwijs te vervoeren. “Vanaf de eerste verzoeken zijn we met gemeenten in gesprek gegaan om hun wensen in kaart te brengen,” vertelt Joanita. “Daarna pasten we het werkproces aan en stemden we alles af met vervoerders.”

Daarnaast vragen maatschappelijke trends om continue aanpassing. Gemeenten verwachten steeds meer zelfredzaamheid van ouders en leerlingen, wat leidt tot intensieve gesprekken en maatwerkoplossingen. “Het menselijke aspect blijft altijd voorop. Dat maakt wat we doen zo waardevol,” benadrukt Natasja.

Samen sterker: kruisbestuiving binnen Forseti

Een belangrijke kracht van het Mobiliteitsbureau is de nauwe samenwerking met andere afdelingen. Natasja legt uit: “Wat wij zien in de uitvoering, leidt vaak tot waardevolle inzichten voor beleidsadviestrajecten of contractbeheer. Die dynamiek maakt Forseti uniek.”

Doordat het Mobiliteitsbureau zich dagelijks beweegt in de praktijk, zien zij waar ouders in de uitvoering tegenaan lopen. Dit sluit niet altijd aan bij het beleid van gemeenten. Voor de gemeente Doesburg heeft het Mobiliteitsbureau bijvoorbeeld actief meegedacht over de invoering van opstapplaatsen. Bij de gemeente Altena hebben zij bijgedragen aan de aanbesteding van het leerlingenvervoer. Daarnaast beheren zij het mutatiebeheer voor diverse opdrachtgevers waar Forseti ook het contractbeheer voor doet. Bij een beheerbureau waar Forseti als contractmanagers betrokken is, bewaakt het Mobiliteitsbureau bovendien de klachtafhandeling.

Het delen van deze praktijkervaringen en inzichten zorgt ervoor dat het Mobiliteitsbureau niet alleen operationeel bijdraagt, maar ook strategische waarde heeft. Zo blijven gemeenten verzekerd van continuïteit en innovatie.

De toekomst: verder bouwen aan vertrouwen

De ambitie voor de komende jaren is helder. Het Mobiliteitsbureau wil verder groeien en meer gemeenten ontzorgen. Joanita ziet veel kansen: “We willen onze diensten uitbreiden en blijven inspelen op maatschappelijke veranderingen. Daarbij verliezen we de menselijke maat nooit uit het oog.”

De kracht van het Mobiliteitsbureau ligt in de combinatie van expertise en betrokkenheid. “Gemeenten zien ons niet alleen als uitvoerders, maar als echte partners. Dat vertrouwen willen we blijven verdienen,” besluit Natasja.

Betrokkenheid die het verschil maakt

Met de jarenlange ervaring blijft het Mobiliteitsbureau van Forseti een stabiele en innovatieve partner voor gemeenten. Van dagelijkse processen tot strategisch advies: Forseti maakt mobiliteit werkbaar voor iedereen. Samen bouwen we aan een toekomst waarin mensen, niet regels, centraal staan.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw gemeente? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw gemeente kunnen ondersteunen met maatwerkoplossingen. Bekijk ook onze productpagina over outsourcing voor meer informatie.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.