Verandering in Regio Zuid-Kennemerland: Gemeenten met QR naar RegioRijder 2024

Redactie Forseti

Verandering in Regio Zuid-Kennemerland: Gemeenten met QR naar RegioRijder 2024

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Forseti werkt al een aantal jaar voor RegioRijder. Wat begon met een advies over het opzetten van een regionaal contractmanagement team, is uitgegroeid tot een langdurige samenwerking. Lees verder hoe we werken aan RegioRijder 2024.

RegioRijder verzorgt het doelgroepenvervoer in de acht gemeenten van Regio IJmond en Zuid-Kennemerland, waaronder Haarlem en Haarlemmermeer. In totaal vervoert RegioRijder ruim 1400 leerlingen in het leerlingenvervoer en heeft zo’n 7000 actieve gebruikers in het Wmo-vervoer. Maandelijks worden ongeveer 24.000 ritten in het Wmo-vervoer uitgevoerd. Het regionaal contractmanagement team (RCT) is de opdrachtgever voor RegioRijder namens de gemeenten.

Tijd voor RegioRijder 2024

Het einde van de contractperiode kwam in zicht. Daarom moest er opnieuw ingekocht worden. Daarnaast was RegioRijder ook toe aan een volgende stap om een aantal vernieuwingsslagen door te voeren. De wens bestond om toe te werken naar een efficiënter Regie-systeem, RegioRijder 2024.

Andere wensen binnen het nieuwe contract:

  • Slimmer omgaan met de beschikbare capaciteit:
    • Door het combineren van vervoersvormen in één dienst; 
    • Door het onderbrengen van verschillende  vervoersvormen in hetzelfde gebied/perceel en daarmee bij dezelfde vervoerder.
  • Een reisadviesfunctie om de meest passende vervoersvorm voor de rit van de reiziger aan te bieden. 

QR mag de regie doen

De aanbesteding werd gepubliceerd in oktober. In februari is de opdracht aan QR gegund. Dit is een samenwerking tussen Qarin en RMC. De implementatie is vervolgens gestart in maart. Er is daarmee ruim tijd gereserveerd voor de implementatie. Dat was een heel bewuste keuze gezien alle beoogde vernieuwingen en ook in het kader van verduurzaming. Op deze manier is er voldoende tijd voor benodigde aanpassingen in systemen en ontwikkeling van dashboards voor de Kpi’s. 

“In de gunningscriteria werd expliciet gevraagd naar uitvoerbare en meetbare kansen om onze doelen te bereiken. De visie van QR was realistisch en meetbaar weergegeven en past bij de wens tot vernieuwing en optimalisatie van het vervoerssysteem.”

Marieke Wassenaar, Netwerkregisseur Doelgroepenvervoer RegioRijder

Atax de Vries en Munckhof blijven vervoerder

in dezelfde procedure maar direct aansluitend aan het gunnen van de regiefunctie is ook het leveren van de vervoerscapaciteit gegund. Hieruit kwamen voor RegioRijder twee bekende partijen naar voren. Atax de Vries en Munckhof zijn sinds 2017 vervoerders binnen het systeem. Ook zij begrepen goed wat de gemeenten van ze verwachtten. Op het gebied van duurzaamheid worden stappen gemaakt vanaf 2024. Waar nu nog veel op groengas wordt gereden, zal straks het vervoer grotendeels ZE worden uitgevoerd. 

Over de rol van Forseti in de samenwerking

We werken al jaren samen met RegioRijder. Al vanaf januari 2019 levert Forseti de contractmanager voor het Regionaal Contractmanagement Team (RCT).  Samen met de gemeenten en als lid van het Regionaal Contractmanagement Team hebben wij met onze kennis van doelgroepenvervoer en aanbesteden actief en uitgebreid meegewerkt aan de aanbesteding. Op dit moment zijn we met alle betrokken partijen bezig om RegioRijder 2024 te implementeren. 

Moet jouw gemeente of regio binnenkort ook een nieuwe aanbesteding voorbereiden?
Forseti ondersteunt in alle fasen van dit proces.
☎️
Neem vrijblijvend contact op

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.