Chauffeurstekort: de noodzaak van eerlijk waarderen

Redactie Forseti

Chauffeurstekort: de noodzaak van eerlijk waarderen

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Veel taxichauffeurs verlenen een dienst van onschatbare waarde aan onze gemeenschappen. Toch worden ze vaak onderbetaald voor hun werk. Omdat de huidige collectieve arbeidsovereenkomst verhindert dat bedrijven meer dan het minimumloon betalen, krijgen chauffeurs niet de waardering die ze verdienen. Als opdrachtgever kun je ook een bijdrage leveren. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

Na stakingen en onderhandelingen krijgen chauffeurs er 12% bij. Eerst 8% en later 4%. Een flinke stap in de juiste richting, maar wat mij betreft zijn we er nog niet. Gepast waarderen gaat namelijk verder dan een extra zak centen. En daar kun je als opdrachtgever ook een rol in spelen.

Wat kunnen we doen aan een eerlijke waardering?

Met de afgesproken verhogingen is de basis beter. Nu moeten we ervoor zorgen dat de chauffeurs zich weer gewaardeerd voelen en verbonden met het werk dat ze doen.

Vanuit Forseti zorg ik steeds vaker voor de binding tussen chauffeur en opdrachtgever. In de praktijk hebben we onze waardering voor de chauffeurs op verschillende manieren getoond. Een aantal zaken die me bijgebleven zijn:

  • Tijdens corona maakten we een goodiebag voor chauffeurs die bleven rijden.
  • Een gezamenlijke lunch werd ook enthousiast ontvangen.
  • Net als een barbecue.
  • Of een avond met presentaties waar chauffeurs elkaar ontmoeten en van elkaar leren.

Je ziet het, het hoeft echt niet de wereld te kosten om de chauffeurs tevreden te maken. Chauffeurs hebben over het algemeen voor dit vak gekozen vanwege het sociale aspect. Daarom vinden ze het alleen al leuk om vakgenoten te ontmoeten.

Samen optrekken

Als de opdrachtgever en de werkgever van de chauffeurs samen optrekken is er ineens nog meer mogelijk om chauffeurs de waardering te geven die ze verdienen.

Bied chauffeurs bijvoorbeeld extra voordelen of organiseer sociale bijeenkomsten waar werknemers zich gewaardeerd voelen. Een eerlijke beloning gaat ook om respect tonen en erkenning geven. Op de lange termijn kan dit de band tussen opdrachtgever, werkgever en werknemer alleen maar versterken. Met deze maatregelen hebben we er vertrouwen in dat chauffeurs voortaan beter gewaardeerd worden voor hun diensten.

Wil je hier meer over weten of heb je ook leuke ideeën om meer waardering voor chauffeurs te creëren?

Neem dan contact met me op.

Dan kijken we samen naar creatieve oplossingen om chauffeurs en opdrachtgevers weer met elkaar in verbinding te brengen.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.