Artikelen
07. 02. 2018

Forseti als partner in het leerlingenvervoer: outsourcen is ontzorgen

“Mijn naam is Joanita Hoegen, coördinator Outsourcing Leerlingenvervoer bij Forseti. In deze functie sta ik al jarenlang in contact met gemeenten die worstelen met verschillende uitdagingen. Leerlingenvervoer is een kwetsbaar en gevoelig onderwerp. Elke verandering mag op geen enkele manier ten koste gaan van kwaliteit en aandacht. Krijgt u te maken met een (plotselinge) afwezigheid of vertrek van uw vaste- en soms zelfs enige- consulent leerlingenvervoer? Dan is het vinden van een snelle, maar adequate oplossing noodzakelijk om de continuïteit te borgen. Gaat uw afdeling reorganiseren of samenwerken met die van een andere gemeente? Juist dan heeft u de kans om de processen beter en efficiënter in te richten. Het eenduidige antwoord op beide vragen: ga outsourcen.

Mede gevoed door bovenstaande kwesties voert Forseti inmiddels de uitvoeringstaken uit voor de gemeenten Haarlem, Tiel, Dongen, Lelystad, Bergen (NH), Uitgeest, Castricum en Heiloo door ze volledig te outsourcen. Op onze eigen locatie zijn wij voor deze gemeenten het leerlingenvervoerloket en staan wij alle betrokkenen te woord, dragen zorg voor de bemiddeling en voeren het aanvraagproces geheel volgens de verordeningen en beleidsregels van de individuele gemeenten uit. De continuïteit en bereikbaarheid is gewaarborgd door een gegarandeerde telefoonbezetting op alle werkdagen. Beschikkingen liggen binnen een week op de deurmat van de ouders/verzorgers.

Als Forseti werken wij met het geautomatiseerde aanvraagsysteem leerlingenvervoer.nu. De indiener wordt geleid door de aanvraag, waarbij alleen de noodzakelijke vragen worden gesteld en er snel zicht is op de toekenning van het vervoer. Hierdoor zien wij in de loop der jaren dat ook ouders/verzorgers anders naar het leerlingenvervoer gaan kijken en niet standaard taxivervoer aanvragen. Een mooie bijkomstigheid! Dit resultaat is binnen een aantal gemeenten al heel goed zichtbaar. Kijkt u maar eens naar de volgende statistieken:

Positieve klanten!

Mooi verhaal he? Ik me voorstellen dat u sceptisch bent na het lezen van dit verhaal. Ik werk tenslotte bij Forseti. Leest u dan eens de ervaringen van onze klanten zelf. Zij hebben de afgelopen jaren ondervonden hoe het is om de uitvoering door een derde partij te laten doen. Heel eng, maar uiteindelijk heel succesvol:


Om goed op de piekmomenten in te kunnen spelen rond het leerlingenvervoer hebben wij besloten tot outsourcing. Wij zijn zeer tevreden over de deskundigheid en de snelheid die Forseti hierin biedt.”
Hinde Dijkhuis, Teamleider werk, inkomen en zorg gemeente Lelystad.


“Ooit deden we het “erbij”, maar al snel hebben we het leerlingenvervoer uitbesteed aan Forseti. Voor onze schaalgrootte de beste oplossing. Snelheid, expertise, efficiëntie, betere kwaliteit dienstverlening. De voordelen zijn legio. Wij hebben er een betrouwbare en deskundige partner mee binnengehaald.”
Angelique Huijbregts, Juridisch kwaliteitsadviseur werk, inkomen en zorg gemeente Dongen.


Positieve ouders/verzorgers!

En wat dacht u van de ouders/verzorgers? Ook zij moeten deze verandering natuurlijk als positief ervaren. Wat blijkt: ook zij raken snel vertrouwd met deze nieuwe werkwijze. Uit een recente enquête onder ouders/verzorgers blijkt dat 90% tevreden tot zeer tevreden is over de manier waarop ze door onze medewerkers te woord worden gestaan. Naast deze mooie cijfers hebben sommigen de moeite genomen om hun bevindingen met ons te delen:


“Wij zijn enorm goed geholpen nadat bleek dat een taxi met 8 pers veel te druk was voor onze zoon. Hij heeft nu weer zin om naar school te gaan. Het was fijn dat de vervoerder, de gemeente Dongen én de school samen naar de indeling van de taxi hebben gekeken waardoor het hopelijk voor alle kinderen fijner is geworden.”


“De toekenning was prima. Meteen na het invullen van de digitale vragenlijst duidelijk dat wij recht hadden op vervoer.” 


“Duidelijke website en procedure.”


Een mooie start

Wij zijn natuurlijk heel trots op wat wij tot nu toe hebben bereikt, maar ik zie dit slechts als een mooi begin.  Waar loopt uw afdeling tegenaan als het gaat om leerlingenvervoer? Heeft u voldoende menskracht en kennis in huis? Kunt u gemakkelijk inspringen op pieken en veranderingen?
Graag zouden wij u ook willen ontzorgen. In een vrijblijvend gesprek wisselen wij graag met u van gedachten over de uitdagingen die binnen uw gemeente spelen.”


Voor meer informatie over ons team en onze werkwijze dan kunt u  contact op nemen met mij of mijn collega Jan burger via (073) 523 10 60. Graag tot dan!

Terug naar overzicht