kwaliteitsbeleving

Redactie Forseti

kwaliteitsbeleving

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Een recent onderzoek naar de klantbeleving onder Wmo-reizigers laat zien dat persoonlijk contact met de reiziger -over hoe zij het vervoer ervaren- een meer specifiek inzicht geeft dan met een op afstand ingevulde vragenlijst. Zo blijkt wat vertragingen voor de reiziger betekenen. Zo werd duidelijk dat men het niet geïnformeerd worden vaak als meer hinderlijk wordt ervaren dan de vertraging zelf. Deze werkwijze geeft ook de nuance en tweezijdigheid aan van de beleving van de klant.

 

Veel gehoorde opmerking in het onderzoek is “Ik ben niet altijd tevreden, maar wel erg dankbaar dat de voorziening er is.” Bovendien wordt duidelijk dat ook de reiziger het erg waardeert als zij persoonlijk worden benaderd door de gemeente om te vragen naar de ervaringen. Reizigers geven hierbij aan het fijn te vinden gehoord te worden en hun verhaal kwijt te kunnen. Door het stellen van de juiste vragen en het goed interpreteren van de antwoorden kan met een dergelijk onderzoek een concreet verbeterplan worden gemaakt. De ervaring uit dit recente onderzoek is dat goede afspraken over monitoring en communicatie sterkt bijdragen aan een verbetering van de klantbeleving. Bent u benieuwd naar de werkelijke ervaringen van uw reizigers?

Naast klanttevredenheidsonderzoeken via een efficiënte digitale vragenlijst is het ook mogelijk een onderzoek te doen naar de kwaliteitsbeleving onder de reizigers. U zult mogelijk nu denken: “Ja maar dat meet ik toch juist met een klanttevredenheidsonderzoek?” Ja dat klopt, de ervaring leert echter dat kwaliteitsbeleving zoveel meer kan zijn.

Het gaat erom dat boven tafel komt wat daadwerkelijk “leeft” onder de gebruikers, wat is de achtergrond van de antwoorden die men zou geven bij een klanttevredenheidsonderzoek? Wat voelen gebruikers daadwerkelijk bij hun ervaringen en wat doen die ervaringen met ze? Wat zouden zij graag verbetert zien en in hoeverre begrijpen zij hoe het vervoerssysteem werkt? Wat zijn nou de problemen die de grootste impact hebben op de reiziger en waarom?

Het is slechts een greep uit de vragen die u uzelf zou kunnen stellen als u nadenkt over de kwaliteitsbeleving en het gevoel van uw reiziger. Met een a-selecte steekproef uit enkel een lijst met telefoonnummers komt u zoveel meer te weten over uw reizigers en hun belevenissen en werkelijke ervaringen! Onze ervaring leert dat reizigers zich erg “gehoord” voelen omdat de opdrachtgever vraagt naar hun ervaringen. Daar is dus al uw eerste resultaat!

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.