Jeugdhulpvervoer of leerlingenvervoer?

Redactie Forseti

Jeugdhulpvervoer of leerlingenvervoer?

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Jeugdhulpvervoer en leerlingenvervoer vallen binnen de meeste gemeenten onder twee verschillende afdelingen. Ieder met zijn eigen taken en verantwoordelijkheden.

Toch hebben leerlingenvervoer en jeugdvervoer raakvlakken. Veel leerlingen die gebruikmaken van leerlingenvervoer zijn ook bekend bij de afdeling Jeugd. Dit biedt kansen om het vervoer efficiënter te organiseren.

Onoverzichtelijk

Tegenwoordig wordt er veel gesproken over 1 gezin 1 plan (1G1P). Hierin werken hulpverleners met het gezin samen als team. De belangrijkste doelstelling van het werken met een gezinsplan is het bevorderen van zelfsturing van gezinsleden. Het gezinsplan biedt houvast. Gezinsleden hebben daarmee een overzicht van de geboden hulp en zorg, de doelen en de gemaakte afspraken.

Op het gebied van vervoer, bestaat nog wel eens onduidelijkheid. Welke afdeling van de gemeente is hiervoor verantwoordelijk? Daardoor worden er vaak afspraken gemaakt die langs elkaar heen lopen. Het gevolg is dat het onoverzichtelijk is voor ouders/verzorgers, het intern extra werk oplevert en – niet onbelangrijk – veel geld kost.

Het verschil

Eigenlijk is het verschil duidelijk:

  • Leerlingenvervoer brengt leerlingen van hun woonadres naar school en terug. Het leerlingenvervoer valt bij de meeste gemeenten onder de afdeling Onderwijs. Er is altijd een component onderwijs aanwezig (al dan niet in combinatie met zorg/behandeling op de school).
  • Jeugdhulpvervoer brengt kinderen en jongeren van en naar de locatie waar jeugdhulp wordt geboden. Jeugdvervoer valt onder de Jeugdwet en dus onder de afdeling Jeugd binnen een gemeente. Er is geen sprake van onderwijs.

Vaak maken kinderen van beide voorzieningen gebruik, dus samenwerken tussen verschillende afdelingen levert efficiencyvoordelen op.

Veel gemeenten hebben het leerlingenvervoer wel ingekocht, maar het jeugdvervoer (nog) niet. Wij zien dat dit vaak leidt tot hogere vervoerskosten in het jeugdvervoer. Doordat jeugd- en leerlingenvervoer niet goed op elkaar zijn afgestemd worden er onnodige kosten gemaakt.

Bij gezamenlijk inkoop is er overzicht op beide voorzieningen en kunnen ritten gemakkelijker gecombineerd of aansluitend uitgevoerd worden. Bijvoorbeeld als een kind na school afgezet moet worden bij een Jeugdwetlocatie. Gezamenlijk het vervoer inkopen levert dus zeker efficiency- en kostenvoordelen op!

Kaders bepalen

Niet alleen bij de inkoop van vervoer is samenwerking en goede afstemming tussen de verschillende afdelingen belangrijk. Het is ook onmisbaar voor de coördinatie en organisatie van het vervoer.

Denk bijvoorbeeld aan vraagstukken over de verantwoordelijkheid voor hulpmiddelen (zoals zevenpuntsgordel of andere vrijheidsbeperkende middelen), wie begeleiding regelt en welke bestemmingen onder welke voorziening valt. Onderwerpen waar in de praktijk regelmatig ook andere afdelingen bij betrokken moeten worden, zoals Jeugd en Wmo.

Vervoer regelen is complex, daarom is het belangrijk om met duidelijk kaders te werken. Wij helpen graag met het bepalen van die kaders. Het Mobiliteitsbureau van Forseti is voor vijftien gemeenten het aanspreekpunt op het gebied van leerlingenvervoer en weet als geen ander hoe jeugdhulpvervoer hier goed op aangesloten kan worden.

Ben je benieuwd hoe binnen jouw gemeente de verschillende soorten vervoer (kosten)efficiënter georganiseerd kunnen worden?

Dan help ik je graag verder. Mail me of bel (06) 53 25 84 71.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.