Forseti werkt mee aan Zero Emissie doelgroepenvervoer

Redactie Forseti

Forseti werkt mee aan Zero Emissie doelgroepenvervoer

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Forseti heeft een convenant ondertekend waarin diverse partijen met elkaar hebben afgesproken dat het doelgroepenenvervoer vanaf 2025 volledig Zero Emissie is. Met ondertekening van dit convenant draagt Forseti bij aan een verantwoorde besteding van publieke middelen in het vervoer. Zero Emissie is één van de pijlers die hieraan bijdraagt. Maar ook efficiëntie en het waar mogelijk “tegen gaan” van vervoer zien wij als middel die bijdraagt aan duurzaam vervoer. Onze ideeën leest u in onderstaand artikel

Op 31 mei ondertekenden 32 gemeenten en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) een bestuursakkoord. In dit akkoord spreken zij af dat hun doelgroepenvervoer vanaf 2025 volledig Zero Emissie is. Forseti heeft samen met 14 partijen uit de volle breedte van de sector, inclusief het I&W een bijbehorend convenant ondertekend. Aanleiding is dat in de transitie naar Zero Emissie voertuigen het doelgroepenvervoer achter ligt op andere vervoersoorten. In dit hele proces bleek dat er vanuit de sector een sterke behoefte was aan duidelijkheid richting de toekomst. Deze gedragen ambitie is een krachtig signaal naar de gehele sector en biedt duidelijkheid aan alle partijen. Behalve die signaalwerking committeren alle partijen zich door ondertekening er ook aan om die ambitie gezamenlijk te realiseren.

Wat doet Forseti met dit commitment? Wij helpen opdrachtgevers bij de inkoop van vervoer door de duurzaamheidsambities te vertalen, de juiste eisen te stellen en bijbehorende gunningcriteria te formuleren. Wat zijn de meest actuele en haalbare eisen? Welke uitdaging kun je marktpartijen voorleggen die bijdragen aan zero Emissie? Bij diverse aanbesteding is al een mooi resultaat geboekt. Maar duurzaamheid zit niet alleen verankerd is inkooptrajecten. In de uitvoering leidt een efficiëntere organisatie en planning van het vervoer immers tot minder kilometers. En vanuit beleid en uitvoering kan een kritische blik op een reispatroon ertoe leiden dat een reiziger niet met een taxi maar met een reguliere bus gaat reizein.

De ondertekening van het convenant past bij de visie van Forseti om publieke middelen in het vervoer verantwoord te besteden. Wij hebben genoeg ideeën hoe u een duurzamer doelgroepenvervoer kunt realiseren.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.